چطوری برای بازی دی اند دی کاراکتر بسازیم؟
توی این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم قدم به قدم مراحل نوشتن کاراکترشیت یا همون شخصیت نامه رو توضیح بدیم.
اگه حوصله خوندن متن رو ندارید؛ فیلتر شکنتون رو روشن کنید و روی گزینه زیر کلیک کنید تا خیلی راحت ویدیوی آموزش ساخت کارکتر در دی اند دی رو ببینید.
چطوری تو دنیای دی اند دی کاراکتر بسازیم؟
ساخت کاراکتر در دی اند دی - قسمت 2
ساخت کاراکتر در دی اند دی - قسمت 3
اگه فیلترشکنتون کار نمیکنه یا ترجیح میدید محتوای نوشتاری بخونید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشیید.
اولین قدم شما در یک ماجراجویی در بازی دانجنز اند دراگونز اینه که یک شخصیتی رو برای خودتون تصور کنید و بسازید. شخصیت شما ترکیبی از آمار بازی، نقش آفرینی و تخیل شماست. برای ساخت شخصیت باید یک نژاد (مثلا الف، دورف، انسان یا ...) و یک کلاس (مثل جنگجو، جادوگر، بارد یا همون شاعر و ...) رو انتخاب کنید. شما باید شخصیت، ظاهر و داستان شخصیت خودتون رو ابداع کنید. پس از تکمیل همهی این ها، شخصیت شما به عنوان نماینده شما در بازی و آواتار شما در دنیای دی اند دی عمل میکنه.
قبل از این که قدم اول رو بردارید، در مورد نوع ماجراجویی که میخواهید بازی کنید، فکر کنید. شما ممکنه یک جنگجوی شجاع، یک سرکش، یک روحانی پرشور، یا یک جادوگر پر زرق و برق باشید. یا ممکنه بیشتر به یک شخصیت غیر متعارف علاقه داشته باشید، مثل یک سرکش تنومند که جنگ تن به تن رو دوست داره، یا یک تیرانداز که دشمنانش رو از راه دور تیکه تیکه میکنه. قطعا فیلم های تخیلی با حضور کوتوله ها یا الف ها رو دیدید؛ فیلم هایی مثل ارباب حلقه ها یا ویچر. درواقع محیط این فیلم ها در دنیای دی اند دی شکل گرفته. برای ساخت شخصیتتون سعی کنید یکی از نژاد های این دنیا رو انتخاب کنید. جلوتر و در مطالب بعدی به این که چند تا نژاد داریم و هر نژاد چه قابلیت هایی داره هم میپردازیم.
وقتی که شخصیتی رو در ذهن دارید، این مراحلی که در ادامه مطلب قراره بهش بپردازیم رو به ترتیب دنبال کنید و انتخاب هایی رو شکل بدید که نشان دهنده شخصیت مورد نظر شما هست. تصور شما از شخصیت خودتون ممکنه با هر انتخابی که انجام میدید کامل تر بشه. اون چیزی که توی بازی مهمه اینه که با شخصیتی که برای بازی کردن باهاش هیجان زده هستید، سر میز حاضر بشید.
در سراسر این مطلب، ما از واژه کاراکترشیت یا همون شخصیت نامه استفاده میکنیم. کاراکترشیت یک برگه کاغذی هست که جزئیات شخصیت شما در اون نوشته میشه. جزئیاتی که برای پیش بردن بازی قطعا به اون نیاز خواهیم داشت. کاراکتر شیت میتونه یک برگه کاراکتر رسمی چاپ شده باشه یا حتی یک تکه کاغذ دفترچه یادداشت. چیزی که مهمه اینه که تمام موارد کاراکتر شیت باید یادداشت بشه تا شما به عنوان یک بازیکن بتونید با شخصیتتون بازی کنید. یک کاراکتر شیت گزینه مناسبی برای شروعه. درواقع هدف کاراکترشیت داشتن اینه که به شما نشون میده برای بازی با شخصیت ساختگیتون به چه اطلاعاتی نیاز دارید و چطوری از اون ها در طول بازی استفاده میکنید.
لازم به ذکره در این مطلب بار ها گفته شده به بخش هایی از کتاب مراجعه کنید. منظور از کتاب در این مطلب کتاب Player's Hand Book هست که به طور مفصلتر در مطلب «معرفی منابع بازی دی اند دی » به اون اشاره کردیم.
خب حالا بریم در ادامه این مطلب از مجله دی اند دی مراحل ساخت شخصیت با کاراکتر شیت رو ببینیم.
1) یک نژاد(Race) انتخاب کنید.
هر شخصیت در دنیای دی اند دی به یک نژاد تعلق داره؛ میشه گفت نژاد نماینده یکی از گونههای انساننمای باهوش در دنیای D&D هست. متداول ترین نژادهای شخصیت بازیکنا عبارتند از دورفها، الف ها، هفلینگ ها و انسان ها. برخی از نژادها دارای نژادهای فرعی هم هستند، مثلا دورف کوهی یا الف جنگلی. در بخش Races در کتاب PHB اطلاعات بیشتری در مورد این نژاد ها ارائه شده است.
نژادی که انتخاب میکنید با ایجاد ظاهری کلی و استعدادهای طبیعی برگرفته از فرهنگ و اصل و نسب، به شکل مهمی به هویت شخصیت شما کمک میکنه. نژاد شخصیت شما ویژگیهای شخصیتی خاصی مثل حواس های خاص، مهارت با سلاحها یا ابزارهای خاص، تخصص در یک یا چند مهارت، یا توانایی استفاده از طلسمهای جزئی رو به شما میده. این ویژگیها گاهی اوقات با قابلیتهای طبقات خاصی همراهه(توی قدم بعدی بیشتر دربارش توضیح میدیم). برای مثال، ویژگیهای نژادی هفلینگ های لایتفوت، از اون ها سرکشهای استثنایی میسازه، یا مثلا الف های سلطنتی معمولا جادوگران قدرتمندی هستند. گاهی اوقات بازی بر خلاف کلیشهها نیز میتونه سرگرم کننده باشه. به عنوان مثال، هفلینگ های پالادین و دورف های جادوگر میتوانند شخصیت های غیرعادی اما به یاد ماندنی باشند.
نژاد شما همچنین یک یا چند امتیاز قابلیت(Ability Scores) شما رو در کاراکترشیت افزایش میده که به این مساله هم در قدم 3 بیشتر میپردازیم. به این که کدوم نژاد کدوم توانایی شما رو افزایش میده، توجه کنید و به خاطر داشته باشید که بعدا این افزایش ها رو در کاراکترشیت اعمال کنید.
صفات داده شده توسط نژاد خودتون رو در شخصیتنامهتون ثبت کنید. حتما به زبان های شروع و سرعت پایه خودتون هم توجه داشته باشید.
2) یک کلاس(Class) انتخاب کنید.
هر شخصیت ماجراجویی عضو یک کلاس(Class) هست. کلاس به طور گسترده حرفه یک شخصیت، استعدادهای ویژه اون و تاکتیک هایی رو که به احتمال زیاد هنگام کاوش در سیاهچال، مبارزه با هیولا ها یا شرکت در یک مذاکره پرتنش به کار میبره، توصیف میکنه. انواع کلاس های کاراکتر در بخش Classes در کتاب PHB توضیح داده شدهاند.
شخصیت شما با قرارگیری در کلاس یا حرفه بخصوص، مزایای زیادی دریافت میکنه. بسیاری از این مزایا و امتیازات ویژگیهای کلاس هستند؛ قابلیتهایی مثل اجرای طلسم که شخصیت شما رو از اعضای کلاسهای دیگه متمایز میکنه. همچنین با انتخاب کلاس و حرفه بخصوص خودتون تخصص در مهارتی منحصر به فرد به دست میارید؛ مثلا زره قویتر، سلاح های خاص، مهارت جنگیدن، این که از چه چیزی جون سالم به در میبرید و چقدر از صدمات در حوادث مختلف آسیب میبینید، و گاهی اوقات ابزار به خصوص. به طور خلاصه کلاس مهارت های خاصی رو به کاراکترتون اضافه میکنه و این مهارت های بخصوص بسیاری از کارهایی رو که شخصیت شما میتونه به خوبی انجام بده رو مشخص میکنه؛ از استفاده از سلاح های خاص گرفته تا گفتن یک دروغ قانع کننده.
2-1) سطح بازی(Level) در کلاس
به طور معمول، یک شخصیت از سطح 1 یا همون Level 1 شروع میکنه و با ماجراجویی و کسب امتیاز تجربه (XP) سطحش بالاتر میره. یک شخصیت سطح اول در دنیای ماجراجویی دی اند دی بیتجربه هست، اگرچه ممکنه قبلاً یک سرباز یا دزد دریایی بوده و کارهای خطرناکی در گذشته انجام داده.
شروع در سطح 1 نشانه ورود شخصیت شما به دنیای ماجراجویانه دی اند دی هست. اگر قبلاً با این بازی آشنا هستید، یا اگر به یک کمپین D&D موجود میخواهید بپیوندید، DM شما ممکنه تصمیم بگیره که شخصیت های بازی از سطح بالاتری شروع کنند، با این فرض که شخصیت شما و بقیه کاراکتر های هم بازی شما قبلا از چند تا ماجراجویی خطرناک جان سالم به در بردند.
از دی ام بپرسید و سطح خودتون رو در کاراکتر شیتتون ثبت کنید. اگر از سطح بالاتری شروع میکنید، عناصر اضافیتر سطح های بالاتر رو که کلاس به شما میده، ثبت کنید. همچنین امتیازات تجربه خودتون رو ثبت کنید. یک کاراکتر سطح 1 دارای امتیاز تجربه یا XP صفر هست. یک کاراکتر سطح بالاتر معمولا با حداقل مقدار XP مورد نیاز در اون سطح شروع میکنه.
2-2) Hit Points وHit Dice در کلاس
Hit Points شخصیت شما مشخص میکنه که شخصیت شما در جنگ و سایر موقعیت های خطرناک چقدر سرسخت هست. در جنگ ها و درگیری های بازی شما باید تاس بریزید و Hit Points شما توسط یک تاس که اسمش Hit Dice هست، مخفف Hit Point Dice، تعیین میشه.
در سطح 1 بازی، شخصیت شما دارای 1 Hit Die است و نوع تاسی که باید بریزید(8 وجهی، 12 وجهی و ...) توسط کلاس شما تعیین میشه. همونطور که توی توضیحات کلاس شما مشخص شده، با Hit Points برابر با بالاترین عدد اون تاس شروع میکنید. (شما همچنین Constitution modifier خودتون رو اضافه میکنید، که در مرحله 3 بیشتر به این مبحث میپردازیم.) این نیز حداکثر Hit Points شما هست.
Hit Points شخصیت خودتون رو در شخصیت نامهتون ثبت کنید. همچنین نوع تاسی که کاراکتر شما استفاده میکنه و تعداد Hit Dice هایی که میتونید در طول روز استفاده کنید رو هم ثبت کنید. پس از هر استراحت در بازی، میتونید Hit Dice رو خرج کنید تا با استراحت، Hit Points رو دوباره به دست بیارید.
2-3) پاداش های مهارت(Proficiency Bonus) در کلاس
جدولی که در توضیحات کلاس در کتاب PHB وجود داره، پاداش مهارت(Proficiency Bonus) و تخصص شما رو نشون میده که برای یک کاراکتر سطح 1، +2 هست. پاداش مهارت(Proficiency Bonus) شما برای بسیاری از اعداد توانایی هایی که در کاراکترشیت خودتون ثبت میکنید اعمال میشه؛ توانایی هایی مثل:
- Attack rolls در استفاده از سلاح هایی که در اون ها مهارت دارید.
- Attack rolls برای اجرای طلسم های مخصوص خودتون.
- بررسی توانایی ها با استفاده از تخصص هایی که در اون ها مهارت دارید.
- بررسی توانایی با استفاده از ابزار هایی که در اون ها مهارت دارید.
- Saving throws که در اون ها تخصص دارید.
- Saving throw DC هایی که برای اجرای طلسم های بخصوص خودتون به کار میبرید.(در هر کلاس اجرای طلسم ها توضیح داده شده؛ البته اگر کلاس شما در دسته حرفه هایی باشه که مهارت جادو کردن داشته باشه)
کلاس شما تخصص های کار کردن با سلاح های بخصوص شما، مهارت های Saving throws، و برخی از تخصص های ابزار شما رو تعیین میکنه. (مهارت ها در بخش «Using Ability Scores» کتاب PHB، ابزارها در «Equipment» این کتاب برای هر کلاس توضیح داده شده.) پیشینه شما توانایی های بیشتر و ابزار به خصوصی به شما میده و برخی از نژاد ها مهارت های بیشتری به شما میدند. مطمئن شید که تمام این مهارت ها و همچنین امتیاز مهارت خودتون رو در کاراکترشیتتون یادداشت کنید.
شما نمیتونید پاداش مهارتتون(Proficiency Bonus) رو بیش از یک بار در یک تاس ریختن اضافه کنید. گاهی اوقات، پاداش مهارت شما ممکنه قبل از اعمال اون اصلاح بشه (مثلا دو برابر یا نصف بشه). اگه شرایطی بوجود بیاد که پاداش مهارت شما بیش از یک بار برای یک رول اعمال بشه یا این که باید بیش از یک بار ضریب بگیره، با این حال اون رو فقط میتونید یک بار اضافه کنید، فقط یک بار ضریب میگیره و فقط یک بار نصف میشه.
3) امتیاز های قابلیت(Ability Scores) رو تعیین کنید.
بسیاری از کارهایی که کاراکتر شما در بازی انجام میده به شش قابلیت یا توانایی اون بستگی داره:
- قدرت(Strength)
- چالاکی(Dexterity)
- استقامت(Constitution)
- هوش(Intelligence)
- خرد(Wisdom)
- جذابیت(Charisma)
هر توانایی یک امتیاز به خصوص داره که عددیه که در کاراکترشیت خودتون باید ثبت کنید.
شش قابلیت و کاربرد اون ها در قسمت Using Ability Scores در کتاب PHB توضیح داده شده. جدول خلاصه امتیاز قابلیت(Ability Score Summary table) در کتاب PHB یک مرجع سریع به شما ارائه میده تا به سرعت بتونید بفهمید چه ویژگی هایی از کاراکتر شما با کدوم قابلیت اندازهگیری میشه، چه نژادهایی کدوم قابلیت ها رو افزایش میدن و چه کلاس هایی هر قابلیت رو به ویژه مهم میدونه.
خب حالا چجوری امتیاز این قابلیت ها رو باید بدست بیاریم تا توی کاراکترشیت ثبت کنیم؟ شما شش امتیاز توانایی شخصیت خودتون رو به صورت تصادفی ایجاد میکنید. اینطوری که چهار تا تاس 6 وجهی بریزید؛ ازین 4 تا تاس، یکی از تاس ها کوچکترین عدد رو نشون میده، اون رو حذف کنید و مجموع سه تاس با بالاترین عدد رو روی یک تکه کاغذ ثبت کنید. این کار رو پنج بار دیگه هم انجام بدید تا شش تا عدد داشته باشید. اگر میخواید در زمان صرفهجویی کنید، یا ایده تعیین تصادفی امتیازات توانایی رو دوست ندارید، میتونید به جای این کار از عدد های روبهرو به عنوان امتیاز استفاده کنید: 15، 14، 13، 12، 10، 8.
حالا شش عدد بدست آمده رو بردارید و هر عدد رو در کنار یکی از شش توانایی شخصیت خودتون بنویسید تا به هر یک از قابلیت های قدرت، چالاکی، استقامت، هوش، خرد و جذابیت امتیازی تخصیص داده بشه. بعد از اون، هر گونه تغییر در امتیازات قابلیت های کاراکترتون در نتیجه نژادی که قبلتر انتخاب کردید، ایجاد کنید.
مثلا به عنوان یه دورف جنگجو باید بالاترین عدد خودتون رو برای قدرت خودتون انتخاب کنید تا بتونید جنگجوی قویای باشید و همچنین به خاطر نژادتون اون عدد رو به علاوه ۲ میکنید چون ذات دورفها نژادی قدرتمنده و همیشه +۲ به قدرتشون اضافه میشه.
پس از تخصیص امتیازات قابلیت های خود، مُدیفایر های قابلیت(ability modifiers) خودتون رو با استفاده از جدول امتیازات قابلیت(Ability Scores table) و جدول مُدیفایر ها(Modifiers table) در کتاب PHB تعیین کنید. برای تعیین یک مُدیفایر قابلیت(ability modifier) بدون استفاده از جدول ذکر شده، 10 رو از امتیاز قابلیت کم کنید و سپس نتیجه رو بر 2 تقسیم کنید (گرد به پایین). اعداد بدست آمده رو در کنار هر یک از امتیازات خود بنویسید.
4) شخصیت خودتون رو توصیف کنید.
وقتی که جنبه های اصلی بازی شخصیت خودتون رو شناختید، وقت اینه که اون رو به عنوان یک شخص معرفی کنید. شخصیت شما نیاز به یک اسم داره. چند دقیقهای رو به این فکر کنید که کاراکترتون چطوری به نظر میرسه و به طور کلی چطوری رفتار میکنه.
با استفاده از اطلاعات موجود در بخش شخصیت و پیشینه (Background)، میتونید ظاهر فیزیکی و ویژگی های شخصیتی کاراکترتون رو مشخص کنید. قانونمندی شخصیتتون(قطب نمای اخلاقیای که تصمیمات اون رو هدایت میکنه) و ایده آل ها رو انتخاب کنید. بخش شخصیت و پیشینه همچنین به شما کمک میکنه تا چیزهایی رو که شخصیتتون بیشتر دوست داره، رابطه ها و وابستگی هاش و نقصهایی که میتونه روزی اون رو تضعیف کنه، شناسایی کنید.
پسزمینه(background)، بک استوری یا داستان پیشین توضیح میده که کاراکتر شما از کجا اومده، شغل اصلی اون و جایگاه شخصیتتون در دنیای D&D چی بوده و در کل در گذشته قبل ازین که وارد این ماجراجویی بشه چی کار میکرده تو این دنیا. دی ام شما ممکنه پسزمینههای دیگری رو فراتر از داستان های پیشینهای موجود در بخش شخصیت و پسزمینه ارائه بده، و ممکنه مایل باشه با شما همکاری کنه تا بک استوریای درست کنه که مناسبتر با مفهوم شخصیت شما باشه.
background به شخصیت شما یک ویژگی (یک مزیت کلی) و تخصص در دو مهارت میده و همچنین ممکنه زبانهای اضافی یا مهارت با انواع خاصی از ابزار ها رو به شما بده. این اطلاعات رو همراه با اطلاعات شخصیتی که ایجاد میکنید، در کاراکترشیت خودتون ثبت کنید.
4-1) توانایی های شخصیت شما
وقتی که میخواید ظاهر و باطن شخصیتتون رو شکل بدید، امتیازات قابلیت و نژادی شخصیت خودتون رو در نظر بگیرید. یک شخصت بسیار قوی با هوش پایین ممکنه متفاوت از یک کاراکتر بسیار باهوش با قدرت کم فکر کنه و رفتار کنه. برای مثال، قدرت(Strength) بالا معمولا با بدن تنومند یا ورزشکار مطابقت داره، در حالی که شخصیتی با قدرت کم ممکنه لاغر یا چاق باشه. یا مثلا شخصیتی با چالاکی(Dexterity) بالا احتمالاً لاغر و ریزاندامه، در حالی که شخصیتی با چالاکی کم ممکنه گیج و بی دست و پا یا سنگین و با انگشتای کلفت باشه.
بازم ازین مثالها براتون بگم که یه شخصیت با استقامت(Constitution) بالا معمولاً سالم، با چشمانی روشن و انرژی فراوان به نظر میرسه؛ اما کاراکتری با استقامت ضعیف ممکنه بیمار یا ضعیف باشه.
یه شخصیت با هوش(Intelligence) بالا ممکنه بسیار کنجکاو و با مطالعه باشه، در حالی که شخصیتی با هوش پایین ممکنه به سادگی صحبت کنه یا به راحتی جزئیات رو فراموش کنه.
شخصیتی با خرد(Wisdom) بالا از قضاوت خوب، همدلی و آگاهی کلی نسبت به اون چه که در حال وقوعه برخورداره. شخصیتی با خرد پایین ممکنه غافل، احمق یا بی توجه باشه.
شخصیتی با جذابیت(Charisma) بالا، اعتماد به نفسی داره که معمولاً با حضوری برازنده یا ترسناک آمیخته میشه گاهی اوقات هم اعتماد به سقف میشه. شخصیتی با کاریزمای پایین ممکنه به عنوان شخصیتی بیریشه یا ترسو در نظر گرفته بشه.
5) تجهیزات رو انتخاب کنید.
کلاس و پیشینه شما تجهیزات شروع کاراکتر شما رو تعیین میکنه، از جمله سلاح، زره و سایر تجهیزاتی که برای ماجراجویی به اون نیاز دارید. این تجهیزات رو در کاراکترشیتتون ثبت کنید. تمام این موارد در بخش Equipment در کتاب PHB به تفصیل آمده است.
به جای این که وسایلی که کلاس و پیشینه شما به شما داده رو بردارید، میتونید تجهیزات راه اندازی خودتون رو بخرید. همونطور که در بخش تجهیزات نشان داده شده، تعدادی طلا (gp) برای خرج کردن بر اساس کلاس خودتون دارید. لیست گسترده ای از تجهیزات به همراه قیمت نیز در اون بخش اورده شده. در صورت تمایل، میتونید بدون هیچ هزینهای یک زیورآلات نیز داشته باشید (به جدول «Trinkets» در انتهای بخش تجهیزات مراجعه کنید).
امتیاز قدرت(Strength) شما مقدار وسایلی رو که میتونید حمل کنید، محدود میکنه. سعی کنید تجهیزاتی رو با وزن کل (به پوند) بیشتر از 15 امتیاز قدرت خودتون نخرید. "استفاده از امتیازات قابلیت" یا Using Ability Scores اطلاعات بیشتری در مورد ظرفیت حمل بهتون میده.
5-1) کلاس زره یا Armor Class در تجهیزات
کلاس زره شما (AC) نشون میده که شخصیت شما تا چه حد از مجروح شدن در نبرد اجتناب میکنه. چیز هایی که به AC شما کمک میکنند عبارتند از زرهی که میپوشید، سپری که حمل میکنید و Dexterity modifier شما. با این حال باید بدونید همه شخصیت ها زره نمیپوشند یا سپر حمل نمیکنند.
بدون زره یا سپر، AC شخصیت شما برابر با 10 به علاوه Dexterity modifier هست. اگر شخصیت شما زره میپوشه یا سپر داره یا هر دو رو حمل میکنه، AC خودتون رو با استفاده از قوانین موجود در بخش Equipment محاسبه کنید. سپس AC محاسبه شده رو در کاراکترشیتتون بنویسید.
شخصیت شما برای پوشیدن و استفاده موثر از زره ها و سپرها باید مهارت داشته باشه و مهارت های زره و سپر شما توسط کلاس شما تعیین میشه. همونطور که قبلتر در بخش تجهیزات توضیح دادیم، در صورت عدم مهارت لازم، پوشیدن زره یا حمل سپر مشکلزا خواهد شد.
برخی از طلسم ها و ویژگی های کلاس ها روش متفاوتی برای محاسبه AC به شما میدند. اگر چندین ویژگی دارید که روش های مختلفی برای محاسبه AC به شما میده، باید انتخاب کنید که از کدوم یکی میخواید استفاده کنید.
5-2) سلاح ها در تجهیزات
برای هر سلاحی که شخصیت شما به کار میبره، یه modifier رو که موقع حمله با سلاح استفاده میکنید و آسیبی که هنگام ضربه وارد میکنید رو محاسبه کنید.
وقتی در بازی با سلاح حمله میکنید، یک تاس 20 وجهی میریزید و پاداش مهارت(proficiency bonus) خودتون و مدیفایر قابلیت(ability modifier) مناسب رو اضافه میکنید (اما فقط این در صورتیه که به سلاح مهارت داشته باشید).
برای حملات با سلاح های جنگی، از Strength modifier خود برای حمله و تاس آسیب استفاده کنید. برای اسلحهای که دارای خاصیت ظرافت هست، مثل خنجر هم میشه از Dexterity modifier استفاده کرد.
برای حملات با سلاح های دور، از Dexterity modifier خود برای حمله و تاس آسیب استفاده کنید. برای استفاده از یک اسلحه جنگی که دارای خاصیت پرتابی هست، مثل قلاب سنگ، میشه از Strength modifier استفاده کرد.
فراتر از سطح 1
همینطور که شخصیت شما به ماجراجویی میپردازه و بر چالشها غلبه میکنه، تجربه کسب میکنه که این تجربه با امتیازات تجربه(experience points) نشان داده میشه. کاراکتری که به یک سطح تجربه مشخص میرسه، در مجموع توانایی های خودش رو ارتقا میده. به این پیشرفت افزایش سطح میگن.
ویژگی های کلاس و Hit Dice در سطح های بالاتر:
وقتی که شخصیت شما به یک سطح میرسه، کلاس اون اغلب ویژگی های اضافیای رو بهش میده(همونطور که در توضیحات کلاس توضیح داده شده). برخی از این ویژگیها به شما امکان میدند امتیازات قابلیت(ability scores) خودتون رو افزایش بدید، یا هر کدوم از شش قابلیتی که فکر میکنید رو انتخاب کنید و دو امتیاز اون رو افزایش بدید البته میتونید دو تا قابلیت رو انتخاب کنید و هر کدوم رو یک امتیاز افزایش بدید. توجه کنید نمیتونید امتیاز قابلیت هاتون رو بیشتر از امتیاز ۲۰ افزایش بدید. علاوه بر این، پاداش تخصص(proficiency bonus) هر شخصیت در سطوح خاصی بیشتر میشه.
هر بار که یک سطح بالاتر میرید، 1 واحد به Hit Die باید اضافه کنید. پس یک تاس Hit Die بریزید، عدد Constitution modifier رو به تاسی که اومده اضافه کنید و مجموع این اعداد رو (حداقل 1) را به Hit Point خودتون اضافه کنید. همچنین، میتونید از مقدار ثابت نشانداده شده Hit Point کلاس خودتون در اون سطح استفاده کنید.
وقتی که Constitution modifier شما 1 واحد بیشتر میشه، حداکثر Hit Point شما برای هر سطحی که هستید 1 واحد بیشتر میشه. به عنوان مثال، اگر مبارز سطح 7 شما دارای Constitution modifier با امتیاز 17 باشه، وقتی که به سطح 8 میرسید، باید امتیاز Constitution modifierخودتون رو از 17 به 18 افزایش بدید، بنابراین Constitution modifier خودتون رو باید از +3 به +4 افزایش بدید. حداکثر Hit Point کاراکترتون هم 8 واحد افزایش پیدا میکنه.
XP و پیشرفت پاداش تخصص (Proficiency Bonus Progression)
جدول Character Advancement XP تجربه مورد نیاز برای پیشرفت در سطوح از سطح 1 تا سطح 20 و پاداش تخصص(proficiency bonus) رو برای کاراکتر در اون سطح خلاصه میکنه. به اطلاعات موجود در توضیحات کلاس شخصیت خودتون در کتاب PHB مراجعه کنید تا ببینید چه پیشرفت های دیگری در هر سطح به دست میارید.