قوانین جادو در D&D – چطوری در دانجنز اند درگونز طلسم اجرا کنیم؟

توی این مطلب از مجله دی اند دی به ماهیت طلسم در دنیای دی اند دی و قوانین اجرای اون ها به وسیله کاراکترشیت می‌پردازیم.

قوانین جادو در D&D – چطوری در دانجنز اند درگونز طلسم اجرا کنیم؟

اگه حوصله خوندن متن رو ندارید؛ فیلتر شکنتون رو روشن کنید و روی گزینه زیر کلیک کنید تا خیلی راحت ویدیوی قوانین جادو در دی اند دی رو ببینید.


اسپل(Spell) یا طلسم در واقع یک تغییر در انرژی جادویی هست که در تمام دنیاها قرار داره. یک دستکاری که باعث بشه این انرژی با توجه به خواسته ی ما تغییر شکل بده. طلسم ها می‌تونن ابزار های متنوعی رو در اختیار ما بذارن؛ از سلاح های متنوع تا ابزار های دفاعی. طلسم ها می‌تونن باعث آسیب بشن یا خرابی ها رو تعمیر کنن؛ می‌تونن کسی رو نفرین کنن یا نفرینی رو از روی کسی بردارن؛ می‌تونن زندگی رو از وجود کسی بیرون بکشن یا به یک جسم بی جون زندگی ببخشن.

در بین جهان ها بی‌شمار دنیای دی اند دی طلسم هایی ساخته شدن که بیشترشون به فراموشی سپرده شده؛ اما شاید بعضی هاشون توی کتاب ها یا توی خرابه ها پیدا بشن که یه جادوگر توانمند بتونه اونا رو دوباره بازیابی کنه. اگر شما اون جادوگر توانمند باشید پس بهتره با اصطلاحات پایه‌ای طلسم و قوانین اجرای اون توی دنیای دی اند دی آشنا بشید.

قبل ازین که این مطلب رو شروع کنید خوبه رشته مطالب زیر رو یه نگاه بندازید و هر کدوم رو که دربارش اطلاعی ندارید بخونید:

راستی یه نکته این که در بخش سوم کتاب PHB در فصل 11 کتاب، لیست طلسم های بازی دی اند دی آورده شده. توی این مطلب ما به صورت خلاصه گفتیم که چطور طلسم ها رو میشه اجرا کرد.

Spell-casting-rules-in-DnD-PHB-chapter_11

اصطلاحات اسپل در دنیای دی اند دی

اگر کلاسی رو انتخاب کرده باشید که توانایی اجرای طلسم رو داره قطعا در ابتدای راه و در حین پر کردن کاراکترشیت به اصطلاحاتی برخوردید که شاید براتون جدید بوده. در این قسمت قصد داریم تمامی اصطلاحاتی که مربوط به طلسم میشه رو توضیح بدیم.

Spell-casting-rules-in-DnD-charactersheet

قبل از این که وارد اصطلاحات بشیم، خوبه بدونید برای این که یک طلسم رو بتونید اجرا کنید باید اون طلسم رو بلد باشید یا این که با یک وسیله‌ی جادویی به اون طلسم دسترسی داشته باشید. برخی کلاس ها مثل بارد و سورسرر تعداد محدودی اسپل رو می‌دونن ولی به خاطر تمرین زیاد اون ها رو همیشه به یاد دارن ولی بعضی دیگه مثل کلریک ها یا ویزارد ها تعداد زیادی اسپل دارن که هر روز باید تعدادی از اون ها رو برای اون روز آماده کنن و به خاطر بسپرن، نحوه‌ی آماده کردن طلسم توی هر کلاس تفاوت هایی داره و برای هر کلاس در کتاب PHB توضیحات لازم داده شده.

Spell-casting-rules-in-DnD-terms

سطح طلسم(Level)

اسپل ها قدرت های مختلفی دارن که میشه اونا رو از لول 0 تا 9 دسته بندی کرد. مثلا از یک طلسم کوچیک ولی تاثیر‌گذار  magic missile با لول 1 تا اسپلی با قدرت تغییر دنیا مثل Wish با لول 9. کنتریپ ها یا اسپل های لول 0 اسپل های ساده ولی قوی‌ای هستند که کارکترها می تونن بدون نگرانی اونا رو هر چقدر که لازم دارن استفاده کنن. اینم رو هم در نظر بگیرید که لول اسپل هایی که می‌تونید اجرا کنید(از 0تا 9) ارتباط مستقیم با عدد لول کارکترتون (از 1 تا 20) نداره به طور مثال شما حداقل باید به لول 17 رسیده باشید تا بتونید اسپل لول 9 اجرا کنید.

اسپل اسلات(Spell Slot)

مهم نیست که کارکترتون چه تعداد اسپل بلده. به هر حال میزان توانایی اون برای تغییر انرژی جادویی اطرافش محدوده و هر چقدر که طلسم قوی‌تر باشه میزان انرژی مصرفی هم بالا میره. وقتی که یک کاراکتر طلسمی رو اجرا می‌کنه، در واقع یکی از اسپل اسلات های لول اون طلسم یا لول های بالاترش رو استفاده می‌کنه.

حواستون باشه شما می‌تونید برای اسپل هاتون از اسپل اسلات لول بالاتر استفاده کنید ولی برعکسش امکان پذیر نیست و مثلا نمیشه طلسم لول 2 رو با اسپل اسلات لول 1 کست کرد، در برخی موارد با اجرای اسپل در لول های بالاتر قدرت اسپل هم بیشتر میشه.

هر کلاسی که اسپل کستر محسوب میشه و می‌تونه از جادو استفاده کنه؛ جدولی داره که نشون میده برای هر لول کارکتر چند اسپل اسلات برای هر لول اسپل داره البته به جر وارلاک ها.

اگه درباره کلاس های اسپل کستر نمی‌دونید روی این لینک کلیک کنید.

  • طلسم های سطح صفر یا اسپل های کنتریپ(Cantrip)

کنتریپ ها و یا اسپل های لول صفر هیچ نوع اسپل اسلاتی استفاده نمی‌کنن و یا حتی نیاز به آماده کردن روزانه هم ندارن، در واقع تمرین زیاد، اون ها رو توی ذهنن کارکتر حک کرده و دیگه نیاز به مصرف انرژی برای اجرای اون ها نداره.

  • Ritual casting در اجرای اسپل

برخی اسپل ها هستند که توی توضیحات اون ها Ritual casting  اومده این اسپل ها رو میشه مثل اسپل های عادی کست کردن و یا میشه با تشریفات، زمان گذاشت و برای 10 دقیقه این اسپل رو بدون خرج کردن اسپل اسلات اجرا کرد ولی نمیشه توی این مراسم اسپل رو توی لول بالاتری کست کرد.

البته برای اجرای این مراسم کلاس کارکتر هم باید این توانایی رو داشته باشه و همین طور باید طلسم رو آماده کرده باشه و یا این که توضیحات خاص کلاس کارکتر چیزی غیر از این گفته باشه، مثل ویزارد ها.

اجرا کردن اسپل

مهم نیست که چه کسی اسپل رو اجرا می‌کنه؛ قوانین اسپل برای همه یکسان هست، هر اسپل یک سری توضیحات داره که تمام جزئیات توش قید شده. در ادامه مطلب به جزئیاتی که در هر طلسم ممکنه بهش برخورد کنید پرداختیم.

زمان اجرا در Spell Casting

در نبرد ها معمولا مدت زمان اجرای طلسم ها یک اکشن هست(اگر قوانین بتل و یا جنگ رو نمی‌دونید، توی مطلب بعدی حتما بهش می‌پردازیم). اگر زمان اجرای طلسم یک بونس اکشن قید شده باشه؛ باید اون رو حتما به عنوان بونس اکشن استفاده کنید و بعد از اون نمی‌تونید طلسم دیگه‌ای به عنوان اکشن یا نوبت حرکت‌تون اجرا کنید مگر این که طلسم سطح صفر(Cantrip) با زمان اجرای یک اکشن باشه.

فاصله(Range)

برای این که طلسمی رو اجرا کنید باید هدف در محدوده فاصله‌ی تعیین شده برای تاثیرگذاری طلسم قرار داشته باشه. حالا چه هدف یک محدوده باشه یا یک موجود به طور خاص، توی اسپل ها معمولا این فاصله یا Range با فوت بیان شده. بعضی از طلسم ها هم فقط روی کسایی که می‌تونی بهشون دست بزنی، اجرا میشه؛ بعضی هم فقط می‌تونی روی خودت اجرا کنی؛ برخی دیگه هم محوطه‌ی تاثیر(Area) دارن.

اجزای مورد نیاز(Physical Components)

اجزای مورد نیاز برای اجرای یک طلسم نیاز ها یا شرایط فیزیکی‌ای هستند که باید برای اجرای طلسم تامین بشن و البته تماما توی متن طلسم در کتاب PHB قید شدن. در ادامه به هر یک از این اجزا خواهیم پرداخت.

  • کلامی یا :Verbal (V) بیشتر طلسم ها نیاز دارن که کلمه هایی برای اجرای اون ها بیان بشه. در واقع خود کلمات تاثیر زیادی ندارن؛ بیشتر تغییر لحن و اصواته که تاثیر می‌گذاره و اگه کاراکتر در محوطه‌ای باشه که نتونه از خودش صدایی در بیاره نمی‌تونه این طلسم ها رو اجرا کنه.
  • حرکتی یاSomatic (S): برای اجرای بعضی از طلسم ها لازمه که کارکتر حرکاتی انجام بده که نشون دهنده‌ی انجام اون طلسم هست و لازمه که کارکتر حداقل یک دست آزاد داشته باشه که بتونه با اون این حرکات رو انجام بده.
  • مادی یا Material (M): بعضی از طلسم ها ماده‌ی مصرفی دارن که که معمولا کارکتر ها با داشتن یک Component pouch و یا یک Spellcasting focus می‌تونن این مواد رو جایگزین کنن ولی در مواقعی که طلسم واقعا هزینه‌ی مالی داشته باشه باید ماده مصرفی(material) به طور جداگونه‌ای تهیه بشه و بعد از اجرای طلسم، ماده مصرف میشه.

Spell-casting-rules-in-DnD-component

مدت اجرا(Duration)

مدت زمانی که یک اثر یک طلسم باقی می‌مونه ممکنه از چند ثانیه تا چند سال متغیر باشه یا حتی طلسم هایی هستند که تا نابود نشن از بین نمیرن. بعضی دیگه از طلسم ها هم اثری آنی دارن و در همون لحظه اثر خودشون رو می‌ذارن و تموم میشن.

بعضی دیگه از طلسم ها، در دسته طلسم های Concentration هستند و شما برای این که اثر اسپل از بین نره، لازمه که تمرکز خودتون رو روی اون حفظ کنید، چیزهایی که باعث میشن شما تمرکز خودتون رو از دست بدین به صورت زیر هست:

  • اجرای یک طلسم دیگه که اون هم نیازمند تمرکزه
  • صدمه دیدن(در این صورت باید یک Con saving throw ریخته بشه که عددش به اندازه نصف میزان دمیج یا 10، هر کدوم که بالاتر بود، هست و در صورت شکست اسپل باطل میشه.)
  • بیهوش شدن یا مردن

البته در بعضی شرایط با توجه به شرایط محیطی هم دانجن مستر ازتون بخواد که یک Con saving throw بریزید.

هدف و محوطه تاثیر(Target and Area of Effect)

معمولا اسپل ها از شما می‌خوان که یک هدف در محل رو انتخاب کنید؛ ممکنه این هدف موجود، وسیله یا یک نقطه باشه.

برای این که بتونید این هدف رو انتخاب کنید باید بتونید ببینیدش و نمی‌شه هدف کاملا پشت چیزی قرار داشته باشه. طلسم ها اگر تاثیراتی که معلوم باشه نداشته باشند ممکنه که هدف حتی نفهمه که شما اون رو هدف قرار دادید. شما می‌تونید خودتون رو هم به عنوان هدف در نظر بگیرید مگر این که به طور خاص اشاره شده باشه که نمیشه همچین کاری کرد.

البته بعضی از طلسم ها تاثیرمحوطه‌ای دارند و با درگیر کردن محوطه مثل یک خط یا یک کره تاثیر می‌گذارند.

قوانین طلسم در مبارزه

تا اینجا با یه سوی قوانین کلی برای اجرای طلسم در دانجنز اند دراگنز آشنا شدیم. اما اگر کاراکتر شما درگیر نبرد و مبارزه شد چی؟ اگر به عنوان یک اجرا کننده طلسم(Spell Caster) می‌خواید حرکتی رو انجام بدید باید بدونید علاوه بر کلیاتی که تا اینجا گفتیم، توی مبارزه اجرای طلسم یه سری قوانین خاص داره. در این قسمت قراره به این بپردازیم که چطوری با استفاده از کاراکترشیت، این قوانین رو برای اجرای طلسم به کار ببرید.

Spell Save DC

بعضی از طلسم ها نیازمند اینن که هدف(کسی که طلسم روش اجرا میشه) برای این که بتونه از قسمتی یا همه‌ی اثر طلسم از خودش محافظت کنه باید نوعی Saving throw  که مختص اون طلسم هست رو بریزه و عددی که لازمه برای موفق شدن بیاره به اندازه ی Spell Save DC هست که بالای برگه سوم کاراکترشیت(قسمت طلسم ها) اورده شده.

فرمول بدست اوردن Spell Save DC هم اینه:

8+spellcasting ability modifier + your proficiency + any especial modifiers

8+ عدد مودیفایر قابلیتی که کلاس کارکتر از اون استفاده می کنه + عدد پروفیشنسی بونس + در شرایط خاص اگر عدد دیگه‌ای نیاز به اضافه کردن بود.

Attack Rolls

بعضی دیگه از طلسم ها لازمه که شما به عنوان حمله کننده یک attack roll  انجام بدین؛ به این معنی که آیا طلسم روی اون فرد اجرا میشه یا نه؟

توی Attack Roll عددی که لازمه با تاس d20 ای که ریختید جمع بشه برابر فرمول زیر هست:

 spellcasting ability modifier + your proficiency

عدد مودیفایر ابیلیتی ای که کلاس کارکتر از اون استفاده می کنه + عدد پروفیشنسی بونس

Spell-casting-rules-in-DnD-battle

ترکیب جادو ها

معمولا اثر اسپل های متفاوت تا زمانی که مدت اون ها هنوز تموم نشده با هم می‌تونن جمع بشن ولی اگه یک اسپل دو بار انجام بشه در مدتی که هر دو هنوز هستند فقط یکی – طلسمی که بهتر عمل کرده – حساب میشه و اگر هر دوعملکرد یکسانی داشتند اسپلی که دیرتر کست شده عمل می‌کنه.

توی این مطلب از مجله دی اند دی یه توضیحات کلی درباره Spell Casting و قوانین اون در مبارزه و طرز استفادش به وسیله کاراکترشیت دادیم. اگه هر قسمت از توضیحاتی که دادیم براتون ناملموس بود می‌تونید از طریق دیسکورد کست یور ویش با ما در ارتباط باشید و سوالاتون رو بپرسید.


کجای راه قرار داریم؟

دنبال کردن مسیر زیر به این که خیلی بهتر بتونی D&D رو متوجه بشی کمک می‌کنه

مطلب اول

دانجنز اند دراگونز یا D&D چیه؟

در این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم بازی دانجنز اند دراگونز(dungoens and dragons) یا اژدهایان و سیاهچال ها رو معرفی کنیم.

مطلب دوم

برای بازی دانجنز اند دراگونز به چه چیز هایی نیاز داریم؟

در این مطلب از مجله دی اند دی قراره خیلی کوتاه بگیم برای شروع بازی دی اند دی(D&D) به چه چیزایی نیاز دارید.

مطلب سوم

کتاب های مرجع برای ویرایش پنجم بازی دی اند دی – قسمت اول

در این مطلب از مجله دی اند دی قراره کتاب ها و منابع اساسی بازی دانجنز اند دراگونز رو بهتون معرفی کنیم.

مطلب چهارم

چطوری برای بازی دی اند دی کاراکتر بسازیم؟

توی این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم قدم به قدم مراحل نوشتن کاراکترشیت یا همون شخصیت نامه رو توضیح بدیم.

مطلب پنجم

انتخاب کلاس در دانجنز اند دراگنز – چه کلاسی رو برای کاراکترم انتخاب کنم؟

قراره توی این مطلب از مجله دی اند دی بهتون توضیح بدیم هر کلاس چیه و چه قابلیتی داره. اینطوری راحت تر کاراکتر می‌سازید.

مطلب ششم

قوانین جادو در D&D – چطوری در دانجنز اند درگونز طلسم اجرا کنیم؟

توی این مطلب از مجله دی اند دی به ماهیت طلسم در دنیای دی اند دی و قوانین اجرای اون ها به وسیله کاراکترشیت می‌پردازیم.

مطلب هفتم

قوانین مبارزه در D&D – برای مبارزه در دانجنز اند دراگنز چه قوانینی وجود داره؟

تو این مطلب از مجله دی اند دی قراره تمام اطلاعاتی رو که برای مبارزه کردن نیاز دارید بهتون بگیم.


مرتبط با این مطلب

دی اند دی مگ | مجله فارسی زبان دی اند دی | Cast Your Wish