دانجنز اند دراگونز یا D&D چیه؟

در این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم بازی دانجنز اند دراگونز(dungoens and dragons) یا اژدهایان و سیاهچال ها رو معرفی کنیم.

 دانجنز اند دراگونز یا D&D چیه؟

مطمئنیم که تا حالا خیلی از شما ها اسم بازی دانجنز اند دراگونز رو شنیدید. این بازی که در مورد سیاه چال ها و اژدها های مختلفه، موفق شده تا محبوبیت عظیمی رو به دست بیاره. این محبوبیت در نسخه پنجم بازی نیز چندین برابر شده. شاید شما داخل برنامه های یوتیوب یا داخل پادکست های فان اسم این بازی رو شنیدید. احتمالا برخی از شما هم دوستانی دارید که همیشه در حال صحبت در مورد دی اند دی هستند و هیچ وقت در این زمینه ساکت نمیشن. شاید در پاسخ به دعوت برای بازی دی اند دی، با خودتون فکر کنید که من هیچ چیز در مورد این بازی نمیدونم و چون نمی‌دونم پس خیلی هم قرار نیست که ازش لذت ببرم.

امروز در مجله دی اند دی قصد داریم تا این بازی جذاب و جالب رو در ساده‌ترین حالت ممکن برای شما توضیح بدیم. بعد از خوندن این مطلب، شما همه کلیات رو در مورد دانجنز اند دراگونز می‌دونید و می‌تونید تصمیم بگیرید که از این بازی خوشتان میاد یا نه. البته که جواب اکثر بازیکنا به این سوال مثبته؛ چون دنیای دانجنز اند دراگونز، محدودیت نداره.😉

اگه حوصله خوندن مطلب رو ندارید می‌تونید خیلی راحت فیلتر شکن رو روشن کنید و روی لینک زیر کلیک کنید تا ویدیوی کوتاهی رو درباره دی اند دی ببینید و هر آنچه رو که باید درباره دی اند دی بدونید. اگه هم فیلتر شکن‌تون کار نمی‌کنه، صفحه رو به پایین بکشید و ادامه مطلب رو بخونید.

تعریف بازی دانجنز اند دراگونز

تعریف دانجنز اند دراگونز، اولین ایستگاه ما در این مطلب هست. ترجمه dungeons یعنی سیاه چاله ها و dragons یعنی اژدهایان. پس ترجمه فارسی این بازی سیاه چاله ها و اژدهایان هست. خیلی از افراد آن را با نام D&D یا دی اند دی نیز می‌شناسند(مخفف حروف اول کلمات گفته شده). این بازی یک بازی نقش آفرینی رو میزی(Role Playing Game) هست که توسط گری گیگکس و ودیو اندرسون در سال 1974 برای اولین بار اختراع شد. دی اند دی در طی سال های مختلف، تغییرات زیادی کرده. چیزی که در این بازی ثابت مونده، هسته اون هست. از همان ابتدای طراحی، این بازی مربوط به داستان سرایی و نقش آفرینی بوده است.

برخلاف تصور افرادی که تا کنون این بازی را تجربه نکردند،دانجنز اند دراگونز یک بازی رقابتی نیست. بلکه یک بازی مشارکتی دوستانه هست. در این بازی شما همراه با دوستاتون می‌تونید داستان سرایی کنید و شخصیت های خود رو بسازید. در محیط اصلی این بازی شما می‌تونید برید گشت و گذار و فعالیت های مختلفی رو انجام بدید. محیط این بازی و ترکیب اون با تخیل انسان ها می‌تونه تجربه فوق العاده‌‌ای برای شما باشه. همه اتفاق های اصلی بازی، فقط درون تخیل شما شکل می‌گیره.

در دی اند دی فردی نقش راوی رو بازی می‌کنه و خدای بازی میشه. راوی بازی وظیفه مهمی در این بازی دارد. وظیفه راوی روایت داستان، معرفی موانع و مدیریت بازیکنا هست. راوی در این بازی با نام دانجن مستر(Dungeon Master) یا ارباب سیاه شناخته شده هست.

نقش بازیکن در دی اند دی

 شما در بازی دانجنز اند دراگونز، یکی از دو نقش اصلی رو خواهید داشت. توی این بازی یک نفر دانجن مستر می‌شه و بقیه بازیکن معمولی هستند. بازیکنا با اطلاعات دانجن مستر، بازی رو پیش می‌برن. اگه در مورد پیچیدگی بازی نگرانید، باید بگویم که بازی پیچیده‌ای نیست. شما توی این بازی اول از همه در ذهن خودتون شخصیتی رو ایجاد می‌کنید که با استفاده از اون بتونید بازی کنید. هنگامی که ساخت شخصیت تموم شد، اون رو رو به واقعیت تبدیل می‌کنین و ماجراجویی تو دنیای دانجنز اند دراگونز رو شروع می‌کنین.

what-is-dungeon-and-dragons-players

هیولا ها، سیاه چال های پر از آیتم های مختلف و دشمنان زیاد از جمله مهم ترین ویژگی ها و پایه های اساسی این بازی هستند. یک بازیکن همواره با شخصیت های مختلف تو بازی در تعامل هست. پس دی اند دی میتونه شما رو چندین ساعت سرگرم کند.

دانجن مستر یا ارباب سیاهچال در  دانجنز اند دراگونز

همانطور که بالاتر هم گفتیم، در بازی دی اند دی ما دو تا بخش اصلی داریم: بازیکنان و ارباب سیاهچال. برخی از افراد به ارباب سیاهچال، مستر بازی هم میگن. فردی که در این نقش فعالیت می‌کنه، اجازه طراحی و ساخت شخصیت خودش رو ندارد. در عوض مستر همه مراحل و دنیای بازی رو طراحی می‌کنه. دانجن مستر مهم‌ترین نقش رو در بین همه بازیکنا ایفا می‌کنه. بدون دانجن مستر، امکان بازی کردن تحت هیچ شرایطی وجود نداره.

what-is-dungeon-and-dragons-dungoen-master

دانجن مستر بودن در بازی دی اند دی کار آسونی نیست و میتونه برای بازیکنای تازه وارد سخت باشه. ولی، اگه شما چند بار دی اند دی رو تجربه کرده باشید و آماده ورود به دنیای هیجان انگیز این بازی هستید، میتونید در نقش دانجن مستر هم فعالیت کنید. در کل به افراد تازه وارد توصیه نمیشه که به عنوان دانجن مستر بازی کنند. چرا که دانجن مستر نقش مهمی رو در بازی بر عهده داره. پس از نظر ما و سایر بازیکنای حرفه ای، فقط افرادی میتونن مستر باشند که به خوبی با این بازی آشنا هستند. اگر شما قصد شرکت در بازی دی اند دی رو دارید، میتونید با دانجن مستر بازی صحبت کنید و اطلاعات بیشتری رو در این مورد دریافت کنید. هرچه بازی به جلو حرکت میکنه، ارباب سیاهچال هم نقشش مهم تر میشه.

مبارزه ها و کلاس ها در  دانجنز اند دراگونز

آیا شخصیت شما طوری هست که به قوانین پایبند هست؟ پاسخ به این سوال اهمیتی نداره. در هر صورت فقط کافیه که شما یک شخصیت خاص بسازید و قابلیت های ویژه ای رو به اون بدهید. شما می تونید شخصیت خودتون رو هر جوری که دوست داشتید طراحی کنید.  قانون طلایی دی اند دی برای بازیکنانی که فقط قصد سرگرم شدن دارند همینه. در این بازی شما به صورت گروهی فعالیت می‌کنید و سرگرم میشید.

what-is-dungeon-and-dragons-battle

محدودیت های موجود درون دنیای دانجنز اند دراگونز و سایر مباحث، همگی ساخته ذهن هستند. شما میتونید طبق خلاقیت دانجن مستر پیش برید و دستور های اون رو اجرا کنید. مبارزه ها و کلاس های شخصیتی مختلف هم توسط خود دانجن مستر ایجاد میشه. به مثال زیر در این مورد توجه کنید.

فرض کنیم که در بازی ارباب سیاه چال می‌گه که بازیکنا وارد یک قبر خاکی و قدیمی میشن که بوی پوسیدگی و گوشت گندیده میده. در این قبر میله های قدیمی روی دیوار ها آویزون شده و چراغ ها و مشعل های سنگی روشن نشده دیوار رو پوشونده اند. بازیکنا چند انتخاب مختلف دارند. آن ها در ابتدا میتونند تصمیم بگیرند که شجاعانه در راهرو های اصلی بازی قدم بزنند و محیط ترسناک بازی را کشف کنند. حتی اون ها می‌تونن فداکاری کنند و برای نجات سایر افراد و پیدا کردن تله ها، زندگی شخصیت خودشون رو به خطر بندازند. در این سناریویی که تعریف کردیم حتی امکان این که بازیکنا در همان ابتدای کار آهنگ بخونند یا عودی رو روشن کنند تا موجودات پلید خودشون رو نشان بدند هم وجود داره. همه چیز بستگی به خلاقیت شما داره.

تاس در دی اند دی

در دانجنز اند دراگونز تاس نقش مهمی داره. بیایید تا یک مثال رو در این زمینه بررسی کنیم. شما به دانجن مستر می‌گید که در یک سیاه چال، قصد انجام یک کار خاص رو دارید. اگر دانجن مستر حس کنه که این کار با شکست مواجه می‌شه، به شما میگه که از تاس استفاده کنید. شما باید یک تاس 20 وجهی را بردارید و اون رو بیندازید. هر علامتی که ظاهر شد، نماد یک چیز خاص هست. دانجن مستر با استفاده از شماره تاس، موفقیت یا شکست شما رو مشخص میکنه. این مسئله بسته به برگه شخصیت یا همون کارکتر شیت شما متغیر هست. تو برگه شخصیت شما کلاس یا حرفه، نژاد، مهارت ها و اطلاعات مختلف درباره شخصیت شما نوشته شده. برخی از شخصیت ها در یک چیز خوب هستند و برخی هم در چیز های دیگر. پس، شماره های تاس بسته به ویژگی های شخصیت، می‌تونه نتیجه خوب یا بدی رو به همراه داشته باشه.

what-is-dungeon-and-dragons-dice

هرچه میزان سختی فعالیت در دانجنز اند دراگونز بالاتر بره، احتمال این که تاس نتیجه خوبی رو به همراه داشته باشه پایین‌تر میاد. مطمئنا نتیجه عمل بالا رفتن از یک طناب با نتیجه عمل شکستن یک قفل جادویی بزرگ یکسان نیست. هیچ قانونی هم برای آسان بودن یا سخت بودن بازی وجود نداره. همه چیز به دانجن مستر بازی بستگی داره. در دانجنز اند دراگونز قوانین زیادی وجود داره که شما باید به اون ها توجه کنید. ولی، حفظ کردن همه این قوانین برای بازیکنا اجباری نیست.

توی این مطلب از مجله دی اند دی یه نگاه کلی به بازی دانجنز اند دراگونز انداختیم. ولی این مطلب انقدر کلی هست که نمیشه باهاش کار رو شروع کرد. شما صرفا با فضای بازی آشنا شدید. اگه سوالی دارید حتما توی شبکه های اجتماعی ما مطرح کنید. برای این که شروع کنید به یاد گیری محتوای "برای شروع" رو در مجله دی اند دی دنبال کنید.


کجای راه قرار داریم؟

دنبال کردن مسیر زیر به این که خیلی بهتر بتونی D&D رو متوجه بشی کمک می‌کنه

مطلب اول

دانجنز اند دراگونز یا D&D چیه؟

در این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم بازی دانجنز اند دراگونز(dungoens and dragons) یا اژدهایان و سیاهچال ها رو معرفی کنیم.

مطلب دوم

برای بازی دانجنز اند دراگونز به چه چیز هایی نیاز داریم؟

در این مطلب از مجله دی اند دی قراره خیلی کوتاه بگیم برای شروع بازی دی اند دی(D&D) به چه چیزایی نیاز دارید.

مطلب سوم

کتاب های مرجع برای ویرایش پنجم بازی دی اند دی – قسمت اول

در این مطلب از مجله دی اند دی قراره کتاب ها و منابع اساسی بازی دانجنز اند دراگونز رو بهتون معرفی کنیم.

مطلب چهارم

چطوری برای بازی دی اند دی کاراکتر بسازیم؟

توی این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم قدم به قدم مراحل نوشتن کاراکترشیت یا همون شخصیت نامه رو توضیح بدیم.

مطلب پنجم

انتخاب کلاس در دانجنز اند دراگنز – چه کلاسی رو برای کاراکترم انتخاب کنم؟

قراره توی این مطلب از مجله دی اند دی بهتون توضیح بدیم هر کلاس چیه و چه قابلیتی داره. اینطوری راحت تر کاراکتر می‌سازید.

مطلب ششم

قوانین جادو در D&D – چطوری در دانجنز اند درگونز طلسم اجرا کنیم؟

توی این مطلب از مجله دی اند دی به ماهیت طلسم در دنیای دی اند دی و قوانین اجرای اون ها به وسیله کاراکترشیت می‌پردازیم.

مطلب هفتم

قوانین مبارزه در D&D – برای مبارزه در دانجنز اند دراگنز چه قوانینی وجود داره؟

تو این مطلب از مجله دی اند دی قراره تمام اطلاعاتی رو که برای مبارزه کردن نیاز دارید بهتون بگیم.


مرتبط با این مطلب

دی اند دی مگ | مجله فارسی زبان دی اند دی | Cast Your Wish