کتاب های مرجع برای ویرایش پنجم بازی دی اند دی – قسمت اول

در این مطلب از مجله دی اند دی قراره کتاب ها و منابع اساسی بازی دانجنز اند دراگونز رو بهتون معرفی کنیم.

کتاب های مرجع برای ویرایش پنجم بازی دی اند دی – قسمت اول

در مطالب قبلی مجله دی اند دی به توضیح کلی بازی دانجنز اند دراگونز پرداختیم و گفتیم بهتره از کجا شروع کنید. توی این مطلب قراره چندین کتاب مرجع دی اند دی رو بهتون معرفی کنیم که برخی از اون ها مختص بازیکناست و برخی دیگه برای دانجن مستر هست. البته که همه این کتابا انگلیسی هستند و ترجمه فارسی‌ای برای اون ها وجود نداره. پس در ادامه این مطلب با کست یور ویش همراه باشید تا کتاب ها و منابع اساسی بازی رو بهتون معرفی کنیم. قابل ذکره لینک اساسی ترین کتاب ها رو می‌تونید توی این مطلب پیدا کنید و اون ها رو دانلود کنید.

از کتاب های منبع دی اند دی دو مدل وجود داره که توسط  wizards of the cost منتشر شدن:
کتاب های قوانین و کتاب های ماجراجویی

تو بحث کتاب های مربوط به قوانین 3 بخش کتاب های اصلی، کتاب های تکمیلی قوانین و کتاب های قواعد کمپین وجود داره. کتاب های قوانین ملزومات اساسی یا همون کتاب های کلیدی اینا هستند:

به علاوه قوانین پایه آزاد

شما این کتاب هارو تقریبا روی هر میز بازی دی اند دی می‌تونید پیدا کنید و قطعا ارزش سرمایه گذاری رو دارند. چون مطمئن باشید بعدا بار ها و بار ها برای چک کردن قوانین موجود تو این کتابا سراغشون میاید.

اصلا همه کتابای دیگه جوری نوشته شدن که باید به کتاب های اصلی یا حداقل کتاب players handbook دسترسی داشته باشید.

معرفی کتاب های کلیدی بازی دی اند دی

خب در ادامه این مطلب از مجله دی اند دی بریم کتابای کلیدی که قبل‎تر نیز نام بردیم رو معرفی کنیم.

1) Players Handbook(PHB)

این کتاب مقدس بازیکناست! و چه بازیکن هستید چه دی ام، بدون این کتاب هیچی نیستید!

اگر چه که می‌تونید قوانین پایه و اساسی رو بلد باشید اما این کتاب بازیکنا رو به مرحله بعدی میبره و یه نمای کلی از تمام چیزی که برای بازی کردن دانجنز اند درگونز بهش نیاز دارید رو بهتون میده.

بیشترین قسمت ماجرا و بیشتر صفحات این کتاب مربوط میشه به کاراکتر سازی، با یه عالمه توضیحات در کلاس ها و نژادها ی مختلف و راه های زیاد برای هویت بخشیدن به کاراکترتون و ایجاد بک استوری پیش پاتون قرار میده .

البته گیک ها در جریان باشن که تو این کتاب کلی کاغذ دیگه هم برای جویدن وجود داره! از جمله لیست طلسم ها، سلاح ها و قوانین مبارزات و ... . و تازه کلی هم طراحی های فوق العاده زیبا داره. قدرشو بدونید خلاصه؛ قراره کلی ازش استفاده کنید.

source-books-for-DnD-player-hand-book

2) Dungeon Master Guide(DMG)

اگه میخواید فقط بازیکن باشید میتونید خیلی راحت از این یکی بگذرید؛ اما اگه عطش حکمرانی بر میز بازی وجودتون رو فرا گرفته (که معمولا هم این اتفاق میوفته)، این کتابیه که 100% بهش نیاز دارید. این کتاب اساسا شامل همه ی چیزهاییه که برای سرهم بافی داستان های افسانه ای دی ام ها بهش نیاز پیدا می‌کنن.

کتاب یه عالمه اطلاعات برای ساختن جهان های مختلف داره، علاوه بر این خودتونم می‌تونید الوهیت ها و بخش های مختلف جهان های چندگانه رو بگردید و بچرخید.

ناگفته نمونه توی این کتاب میشه راهبرد های جالبی دید؛ مثلا این که به کدام نوع از فانتزی ها زاویه دهید و چطوری می‌شه ماجراجویی هایی از سیاه چال ها گرفته تا کمپین های حماسی تمام عیار رو ساخت.

جداول نتایج تاس محور کارآمد به شما یاد میده که چطوری همه چیز از بک استوری ها گرفته تا اتفاقات و چیزای دیگه رو خلق کنید.

DM’s Guide هم پر از نکات در مورد اینه که چطور مقتدرانه بهترین ارباب سیاهچال بشید.

source-books-for-DnD-dungeon-master-guide

3) Monster Manual(MM)

این کتاب هم برای دی ام هاست. همونطور که قبل تر در مطلب «دانجنز اند دراگونز چیه؟» هم گفتیم، این کتاب پر از هیولاهایی هست که دی ام ها می‌تونن دنیای ساختگیشون رو با اون ها پر کنند. اژدهایان، غول ها، مایند فلیر ها و بی‌هولدر ها  در این مجموعه monster manual Dungeons and Dragons به وفور پیدا میشن که میشه ازین هیولا ها برای هر کمپینی استفاده کرد. در این کتاب راه های مفید و به درد بخور برای مبارزه با هیولا ها هست و افسانه های فراوان در موردشونبه علاوه تصاویر هنری جذاب و خوشگل برای تغذیه تخیل گرسنه شما وجود داره.

علاوه بر این ها، این کتاب، در عین این که نکات جالب زیادی در مورد این که این هیولا ها از کجا اومدند و چه شکلی هستند به شما می‌ده، نحوه مبارزه با اونا رو به روشی هیجان‌انگیز یادتون میده.

توی این کتاب شما به عنوان دی ام، نه تنها یاد خواهید گرفت که چطوری گابلین ها رو جلوی راه بازیکناتون بذارید، بلکه تعداد زیادی هیولاهای گنده‌تر و خفن‌تری در Monster Manual وجود داره که می‌تونید این هیولا ها رو بزرگترشون کنید تا برای اون ها Legendary actions  و  Lair effect داشته باشید. همه حرکات مرگبار برای اضافه کردن به اسلحه خانه خودتون به دنیای ساختگیتون توی این کتاب وجود داره.

source-books-for-DnD-monster-manual

معرفی کتاب های قوانین تکمیلی دی اند دی

D&D همیشه در حال تکامله و معمولاً هر سال محتوای جدیدی برای ما تولید میشه تا به نیش بکشیم!

کتاب‌های قوانین تکمیلی، قوانین، هیولاها، کلاس‌ها و موارد دیگر را در اختیار ما قرار می‌ده تا بازی را برای بازیکنان جدید و کهنه‌کار به طور یکسان تازه نگه داشته بشه. هر کدوم از اون ها یک موضوع خاص و یک تم مشخص دارن. در این بخش از مطلب قراره به معرفی این کتاب ها بپردازیم.

source-books-for-DnD-supplemental-rule-books

1) Volo’s Guide to Monsters (VGtM)

Volothamp Geddarm، نویسنده ای ماجراجو در قلمروهای فراموش شده، راهنمایی درباره هیولاها برای جویندگان دانش به ارمغان میاره. در این کتاب سه بخش وجود دارد، Monster Lore، Character Races و Bestiary. اولین کتاب به برداشت ما ، دید روشنی از زندگی و عادات موجودات معرفی شده در MM میده، مثال خیلی نزدیکش میشه کتاب Fantastic Beasts and Where to Find Them !!!!

 در ادامه چند نژاد شخصیتی «غیر معمول تر» مانند Aasimar یا Tabaxi رو داریم و در آخر با جداول اطلاعاتی که برای معرفی بیش از 100 کاراکتر جدید تموم میشه. در نهایت، این کتاب دارای یک مجموعه تصویرسازی های زیبا، با بیش از 120 هیولا هست که با اسطوره‌شناسی عمیق و الهام از داستان ها کامل شده.

source-books-for-DnD-volos-guide-to-monsters

2) Xanathar’s Guide to Everything (XGtE)

Xanathar the beholder و حیوان خانگی او ماهی قرمز Sylgar.

این افزونه فوق العاده را بر اساس قوانین ویرایش پنجم دی اند دی برای ما به ارمغان میارن. این کتاب ما رو با مجموعه‌ای از زیر کلاس(subclass) های جدید و دیگر گزینه‌های شخصیتی، همراه با ابزارهایی فوق‌العاده برای ارباب سیاه‌چال آشنا می‌کنه. این کتاب بسیار شبیه کتاب قوانین اصلی ادیت دومه و به روشی دوست داشتنی در دنیاهای موازی گسترش پیدا می‌کنه. با نظرات سرگرم‌کننده فراوان از سوی خود لرد جنایتکار چند چشمی، این افزونه‌ای عالی برای قفسه کتابخانه ی هر علاقه‌مند گیک به بازیه.

 این کتاب خصوصاً حاوی یه عالمه چاشنی اضافی برای شخصیت‌های شماست، که شما رو تشویق می‌کنه کارهایی انجام بدید؛ مثلا تجسس در این که دقیقاً چرا با حامی خود به عنوان یک وارلاک معامله کرده‌اید یا مشخص کردن جاه‌طلبی‌های خود به عنوان یک جادوگر. الهام‌های بیشتری برای دی ام یا همون دانجن مستر نیز وجود داره، از جمله راه‌های جدید برای استفاده از تله‌ها، آیتم‌های جادویی، و پیشنهادهایی برای جذاب نگه داشتن تعامل در کمپین: مانند تشویق شخصیت‌ها برای سوالات پرسیدن و بحث و گفتگوی دینی (یا قمار کردن) در زمان استراحت.

source-books-for-DnD-Xanathars-guide-to-everything

3) Mordenkainen’s Tomb of Foes (MToF)

این کتاب توسط جادوگر معروف موردنکاینن، برگرفته از نام عمارت باشکوه موردنکاینن، نوشته شده، این کتاب نیمچه bestiary و نیمچه سرگذشت نامه طور تا حدی شبیه به راهنمای Volo هست. این کتاب بر تاریخچه شیاطین، کوتوله‌ها، الف‌ها و گیت تمرکز می‌کنه و نگاهی عمیق به بسیاری از جنگ‌های رخ داده در سراسر جهان های چندگانه ارائه می‌کنه. در این تاریخچه ها چندین بلوک آماری برای نژاد های قابل بازی مانند زیر کلاس(subclass) کوتوله duergar گنجانده شده.

source-books-for-DnD-Mordenkainen-Tomb-of-Foes

4) Tasha’s Cauldron of Everything (TCoE)

شاید یکی از مهم ترین مواردی که در این کتاب ذکر شده این باشه که «همه چیز اختیاریه». تاشا، که شاید بیشتر برای Tasha’s Hideous Laughter شناخته شده است، به ما راهنمای عمیقی در مورد گزینه هایی میده که وقتی برای بازی D&D می‌شینید وجود داره.

تاشا مانند Xanathar قبل از او قوانین موجود، زیر کلاس(subclass) ها و انتخاب هایی را که برای بازیکنان و DM ها وجود دارد رو شرح می‌ده. در حالی که تأکید زیادی بر جادو وجود داره، این کتاب عمدتاً به ارائه دستورالعمل‌هایی در مورد بهترین روش برای شخصی سازی کردن تجربه بازی شما می‌پردازه. از یک بحث رسمی در مورد جلسه صفر گرفته تا توضیح نحوه تغییر کلاس فرعی شخصیت خود در حین گفتن یک داستان، این جادوگر بینش زیادی در مورد اهمیت مال خود کردن بازی به شما میده.

source-books-for-DnD-Tasha-Cauldron-Everything

5) Fizban’s Treasury of Dragons (FToD)

راهنمای قطعی اژدها درD&D  ویرایش پنجم، Fizban's Treasury of Dragons مجموعه کاملی از راهنمایی‌ها (هم مکانیکی و هم داستانی) جهت ساخت و پرداخت اژدهایان برای وارد کردن به یک کمپین رو در اختیار بازیکنان قرار می‌ده – مانند مجموعه‌ای از هیولا های مرتبط با اژدها، مانند Dragonflesh Grafter بد اخلاق/ بدطینت/ فاسد و اژدهای عمیقا ناراحت کننده Dragonbone Golem.

علاوه بر صحبت درباره حیواناتی با فلس های بسیار سخت و هیولا مانند، افسانه خلقت اژدهایان در جهان های چندگانه، نکاتی برای شخصیت پردازی اژدهایان به عنوان موجوداتی مکار، ستمگر، حامیانی خیرخواه و دیگر موارد، قوانینی برای ساخت مخفیگاه های اژدهایان، آیتم های جادویی (از جمله افسانه Dragonlance و تا جایی که می تونم بگم، اسلحه جادویی، طلسم های جدید، و مجموعه ای از هدایای مهلک ، Treasury Fizban همچنین سومین نژاد فرعی از اژدهایان نجیب رو معرفی می‌کنه.

از کریستال گرفته تا آمیتیست، خانواده اصیل و اشرافی Gem Dragons با قدرت‌های کنترل ذهن از راه دور به طور رسمی در مجموعه قوانین رسمی ویرایش پنجم دی اند دی همراه با انبوهی از رنگ و بو های جدید برای گونه‌های اژدهازاده های هم رده آن‌ها معرفی شده‌اند.

 در نهایت، این کتاب با گرفتن ایده اژدهای باستانی و گفتن: «پوف. چه ضعیف!»، مهلک ترین درجه تعالی نهایی Greatwyrm رو معرفی می‌کنه.

D&D نام خود را مدیون علاقه بیش از حد Gary Gygax (از نظر اسمی) به واج آرایی هست، و Fizban’s Treasury مملو از ده ها یادآوری هست که چرا اژدهایان، در تمام اشکال عجیب، شگفت انگیز و آخرالزمانی خود، مسلماً بهترین چیز در مورد این بازی هستند.

source-books-for-DnD-Fizban-Treasury-of-Dragons

6) Sage Advice Compendium

اگرچه از نظر فنی یک کتاب نیست، اما این pdf مکملی عالی برای قوانین اصلیه؛ چون هر گونه سردرگمی که ممکنه DM و بازیکنان در مورد تضادهای مختلف در قوانین تجربه کنند رو شفاف‌سازی می‌کنه. این برای رسیدگی به هر جلسه دادگاهی است که توسط وکلای قوانین برگزار میشه و نقطه شروع خوبی برای بحث در مورد حکم رانی بر روی میزه. این راهنمای کوتاه همچنین حاوی پیوندهایی به هرگونه اشتباه (اصلاح) انجام شده پس از انتشار هر کتاب اصلی WotC D&D هست.


کجای راه قرار داریم؟

دنبال کردن مسیر زیر به این که خیلی بهتر بتونی D&D رو متوجه بشی کمک می‌کنه

مطلب اول

دانجنز اند دراگونز یا D&D چیه؟

در این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم بازی دانجنز اند دراگونز(dungoens and dragons) یا اژدهایان و سیاهچال ها رو معرفی کنیم.

مطلب دوم

برای بازی دانجنز اند دراگونز به چه چیز هایی نیاز داریم؟

در این مطلب از مجله دی اند دی قراره خیلی کوتاه بگیم برای شروع بازی دی اند دی(D&D) به چه چیزایی نیاز دارید.

مطلب سوم

کتاب های مرجع برای ویرایش پنجم بازی دی اند دی – قسمت اول

در این مطلب از مجله دی اند دی قراره کتاب ها و منابع اساسی بازی دانجنز اند دراگونز رو بهتون معرفی کنیم.

مطلب چهارم

چطوری برای بازی دی اند دی کاراکتر بسازیم؟

توی این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم قدم به قدم مراحل نوشتن کاراکترشیت یا همون شخصیت نامه رو توضیح بدیم.

مطلب پنجم

انتخاب کلاس در دانجنز اند دراگنز – چه کلاسی رو برای کاراکترم انتخاب کنم؟

قراره توی این مطلب از مجله دی اند دی بهتون توضیح بدیم هر کلاس چیه و چه قابلیتی داره. اینطوری راحت تر کاراکتر می‌سازید.

مطلب ششم

قوانین جادو در D&D – چطوری در دانجنز اند درگونز طلسم اجرا کنیم؟

توی این مطلب از مجله دی اند دی به ماهیت طلسم در دنیای دی اند دی و قوانین اجرای اون ها به وسیله کاراکترشیت می‌پردازیم.

مطلب هفتم

قوانین مبارزه در D&D – برای مبارزه در دانجنز اند دراگنز چه قوانینی وجود داره؟

تو این مطلب از مجله دی اند دی قراره تمام اطلاعاتی رو که برای مبارزه کردن نیاز دارید بهتون بگیم.


مرتبط با این مطلب

دی اند دی مگ | مجله فارسی زبان دی اند دی | Cast Your Wish