قوانین مبارزه در D&D – برای مبارزه در دانجنز اند دراگنز چه قوانینی وجود داره؟

تو این مطلب از مجله دی اند دی قراره تمام اطلاعاتی رو که برای مبارزه کردن نیاز دارید بهتون بگیم.

قوانین مبارزه در D&D – برای مبارزه در دانجنز اند دراگنز چه قوانینی وجود داره؟

اگه حوصله خوندن متن رو ندارید؛ فیلتر شکنتون رو روشن کنید و روی گزینه زیر کلیک کنید تا خیلی راحت ویدیوی قوانین مبارزه در دی اند دی رو ببینید.


توی دنیای دی اند دی چه طوری قراره مبارزه کنیم؟ برای مبارزه چه قوانینی وجود داره؟ اگه جونمون تموم شه دیگه مردیم؟! با ما توی این مطلب از مجله دی اند دی همراه باشید تا به قوانین مبارزه در دنیای دی اند دی بپردازیم.

قبل ازین که این مطلب رو شروع کنید خوبه رشته مطالب زیر رو یه نگاه بندازید و هر کدوم رو که دربارش اطلاعی ندارید بخونید:

قوانین مبارزه در داجن اند دراگنز

مهم نیست که یه دعوای کوچیکه یا یک مبارزه بزرگ، توی یه زمین باز گنده هست یا یه دخمه داخل سیاهچال‌ها؛ توی همه‌ی این شرایط قوانین مبارزه یکسانه.

نوبت(Turn) و دور(Round) در مبارزه

هر نبرد از یک سری نوبت بازی(Turn) کردن و دور بازی(Round) تشکیل میشه. یک دور حدود 6 ثانیه‌ی دنیای بازی وقت می‌گیره و در طی اون هر کسی که توی نبرد شرکت می‌کنه هر یک دور نوبتش میشه.

ترتیب نوبت در یک مبارزه

ترتیب نوبت بازیکنا در طول نبرد، در اول نبرد به وسیله Initiative  اون‌ها مشخص میشه به این صورت که هر کس یک تاس d20 می‌ریزه و با عدد Initiative در کاراکترشیت خودش که دقیقا همون عدد dex modifier هستش، جمع می‌کنه(البته راجع به Initiative بسته به کلاسی که برای بازی انتخاب می‌کنید، با شرایط خاصی مثل فیت، می‌تونه عدد Initiative modifier شما تغییر کرده باشه). بعد به نوبت هرکس عدد بالاتری داشت زودتر حرکت خودش رو انجام میده و البته دی ام هم برای هر گروه از دشمنان و NPC ها(شخصیت های غیربازیکن) این کار رو انجام میده.

battle-rules-in-dungeons-and-dragons-initiative

سورپرایز در مبارزه

گاهی اوقات شما می‌خواهید آروم از پشت به دشمن حمله کنید و اون‌ها رو سوپرایز کنید و یا این که وقتی داشتید توی جاده راه می‌رفتید یک سری راهزن بهتون حمله می‌کنن که در این صورت سوپرایز می‌شید. البته این که این موقعیت اتفاق میوفته یا نه رو در نهایت دی ام تصمیم می‌گیره ولی اگه عملی بشه اون وقت هر موجودی که از وجود خطر آگاه نشده توی دور اول نمی‌تونه کاری انجام بده.

در هر نوبت مبارزه چه کار هایی میشه انجام داد؟

خب شما توی نوبتتون به طور خلاصه می‌تونید حرکت(Move) کنید و یک اکشن(Action) انجام بدین. البته این که می‌خواید این کارها رو انجام بدین کاملا به خودتون مربوطه و شاید توی یک موقعیتی ندونید چی کار می‌خواید بکنید و یا این که کاری از دستتون بر نمیاد و می‌خواید همون جایی که هستید بمونید. در قسمت های بعدی این مطلب بیشتر به این دو مورد می‌پردازیم.

بعضی توانایی های خاص هر کلاس و یا بعضی اسپل ها هم هستند که میشه اون ها رو به عنوان یک اکشن اضافه انجام داد که بهش بونس اکشن(Bonus Action) میگن و فقط یک بار در هر نوبت میشه از اون‌ها استفاده کرد و اگه این اسپل ها و یا قابلیت ها نباشن در واقع شما بونس اکشنی ندارید و نمی‌تونید از اکشن اضافه‌ای استفاده کنید.
برای مثال توی کلاس بربر شما می‌تونید به عنوان بونس‌اکشن Rage کنید(توی این حالت خون جلوی چشماتون رو گرفته). اینطوری اگر ضربه‌ای بهتون وارد بشه، نصف آسیب(Damage) از جونتون کم میشه و اگر ضربه‌ای بزنید، به اندازه 2 واحد به قدرت ضربه‌تون اضافه میشه.

شما توی نوبتتون می‌تونید کارهای دیگه‌ای هم انجام بدین مثلا خیلی کوتاه با بقیه ارتباط برقرار کنید و یا با یک وسیله به عنوان قسمتی از حرکت کردن یا انجام اکشن ارتباط برقرار کنید که البته باز هم اگه در نظر دانجن‌مستر استفاده از این وسیله دقت زیادی می‌خواد، یا یک وسیله‌ی جادویی باشه، باز هم نیازه که اکشنتون رو برای این کار مصرف کنید.

این موقعیت ها و یا توانایی های خاص شما هستند که بهتون اجازه میدن در شرایطی خاص یک ری‌اکشن(Reaction) متفاوت داشته باشید که مثل یک ماشه در اثر یک اتفاق، به شما اجازه میده که ازش استفاده کنید و در هر دور بیشتر از یکبار نمی‌تونید از ری‌اکشن خودتون استفاده کنید.
برای مثال شما اگر نژادتون تیفلینگ باشه این قابلیت رو دارید که اگر در حمله‌ای بهتون آسیب وارد شد، به عنوان ری‌اکشن طلسم Hellish rebuke رو روی فردی که بهتون آسیب زده اجرا کنید.

battle-rules-in-dungeons-and-dragons-turn

حرکت در مبارزه

شما به اندازه سرعت‌تون در میدان نبرد می‌تونید حرکت کنید. به طور معمول هر خونه روی نقشه ای که دارید بازی می‌کنید، به اندازه 5 فیت از سرعت شما رو کم می‌کنه. یعنی اگه سرعت(Speed) شما 30 فیت هست شما 6 خونه می‌تونید به هر جهتی حرکت کنید. شما به راحتی می‌تونید حرکتتون رو بین کارهایی که می‌خواید بکنید هم تقسیم کنید. حتی اگه می‌تونید به عنوان اکشن چند تا اتک(Multi-Attack) بدین می‌تونید حرکتتون رو بین حمله ها هم تقسیم کنید.

battle-rules-in-dungeons-and-dragons-move

زمین سخت برای مبارزه یا Difficult Train

در شرایطی که محل حرکت خیلی راحت نباشه؛ مثلا داخل مرداب یا مثلا زمین جنگلی که کلی ریشه ازش بیرون زده، حرکت توی این محیط به راحتی حرکت روی زمین صاف نیست و difficult train محسوب میشه. یعنی برای حرکت به ازای هر خونه باید به اندازه 2 خونه در حالت عادی از سرعتتون کم کنید. مثلا اگه 30 فیت سرعت شما هست، توی این شرایط به 15 فیت کاهش پیدا می‌کنه.

حالت Prone

گاهی داخل مبارزه پیش میاد که زمین بخورید و یا پرتتون کنن در این صورت شما prone محسوب می‌شید. درازکش  به حالت دمر افتادین رو زمین! و باید برای بلند شدن از زمین نصف سرعتتون رو استفاده کنید و اگه اون مقدار از سرعتتون براتون نمونده باشه نمی‌تونید بلند شید.

فرصت حمله خارج از نوبت یا Opportunity Attack

حرکت کردن کنار موجودات دیگه امکان داره ولی نمی‌تونید توی فضایی که یک موجود دیگه حالا چه دوست چه دشمن اشغال کرده قراره بگیرید و البته نکته ی مهم اینه اگه شما از کنار هر موجودی حرکت کنید بهش توانایی این که به شما حمله کنه رو می دید.

انواع اکشن 

خب وقتی نوبتتون میشه شما می‌تونید طبق قاعده کلی بازی پیش برید و اکشن های مرسوم در کتاب PHB رو انجام بدید یا یکی از اکشن هایی که توی کلاستون بهش اشاره شده رو انجام بدید. حتی می‌تونید اکشنی رو انجام بدیدکه اصلا جایی قید نشده؛ در این صورت اون رو برای دی ام توصیف می‌کنید تا بهتون بگه که برای انجامش چی کار باید بکنید.

در ادامه به اکشن های مرسوم در مبارزه می‌پردازیم.

حمله(Attack)

حمله کردن معمول‌ترین اکشن در نبرده و وقتی می‌خواید شمشیرتون رو استفاده کنید یا تیری پرتاب کنید ازش استفاده می‌کنید که حالا بعد تر بیشتر این بحث رو باز می‌کنیم.

اجرای یک اسپل (Casting a spell)

مثل حمله کردن یکی از کارایی که بیشتر جادوگرا هنگام مبارزه انجام میدن اجرای یک طلسمه که جزئیات زیادی داره و اگه زمان مورد نیاز برای اجراش به اندازه یک اکشن یا بونس اکشن باشه میشه اون رو توی مبارزه استفاده کرد و البته توی مطلب قوانین جادو در دی اند دی دربارش صحبت کردیم.

شتاب گرفتن(Dash)

وقتی که اکشن دَش رو انجام می‌دید در واقع سرعت حرکتتون رو دو برابر می‌کنید و می‌تونید مثلا به عنوان کسی که 30 فیت سرعت داره، 60 فیت حرکت کنید.

عقب کشیدن(Disengage)

با Disengage کردن در واقع شما فرصتی که دشمن برای ضربه زدن به شما در هنگامی که دارید ازش دور میشدید داره رو ازش می‌گیرید. درواقع Opportunity Attack دشمن رو خنثی می‌کنید.

جاخالی دادن(Dodge)

وقتی اکشن Dodge رو انجام می‌دید در واقع آماده‌اید که از خودتون دفاع کنید و برای همین تمام اتک رول هایی که بر علیه تون انجام میشه disadvantage دارن و شما روی Dex saving throw هاتون advantage دارید. یعنی حمله هایی که بهتون میشه از قدرتشون کم میشه و شما هم رو قدرتت در رفتنتون مزیت دارید.
خیلی کوتاه درباره‌ی advantage و disadvantage: باید بگیم منظور از advantage اینه که دو بار باید تاس d20 ریخته بشه و عددی که بالاتر بود به عنوان نتیجه نهایی انتخاب بشه. disadvantage هم یعنی دوبار تاس d20 ریخته بشه و عدد پایین‌تر به عنوان نتیجه نهایی اعلام بشه.

کمک کردن(Help)

شما می‌تونید به یه نفر کمک کنید تا کاری که میخواد انجام بده رو بهتر انجام بده و در واقع باعث می‌شید که توی اون عمل advantage داشته باشه همچنین می‌تونید کمک کنید تا حمله بهتری بکنه و مثلا با پرت کردن حواس اون دشمن، کسی که میخواد حمله کنه advantage خواهد داشت.

قایم شدن(Hide)

شما می‌تونید یک stealth check انجام بدید(یه تاس d20 بریزید و با عدد stealth در لیست Skills در کاراکترشیت جمع کنید). در صورت موفقیت این چک درواقع شما به عنوان هدفی که غیرقابل مشاهده هست محسوب می‌شید و حتی اگه بتونن جاتون رو حدودی حدس بزنن هم باز با disadvantage بهتون حمله میشه و اگه اشتباه هم کنن به طور کل اون حمله شکست می‌خوره.

آماده نگه داشتن(Ready)

بعضی اوقات فکر می‌کنید که الان زمان مناسبی برای انجام حمله‌تون نیست و یا مثلا نیاز دارید که اون اسپل رو برای لحظه ی مناسب تری نگهدارید. توی این شرایط می‌تونید با آماده نگهداشتن اون حرکتی که توی ذهنتونه و توصیف این که تو چه شرایطی میخواید انجامش بدید، تا دفعه ی بعد که نوبتتون شه، در صورت مهیا شدن اون شرایط، به عنوان ری اکشنتون اون حرکت رو انجام بدید.

گشتن(Search)

یه وقتایی لازمه که همه حواستون رو برای پیدا کردن چیزی که میخواید بذارید. در این مواقع معمولا دانجن‌مستر ازتون می خواد که با تاس ریختن ببینین چیزی که دنبالشین رو پیدا می کنید یا نه.

استفاده از یک وسیله 

معمولا شما در هنگام انجام کارهای دیگه می‌تونید از وسایل مربوطه استفاده کنید؛ ولی اگه بخواید بیشتر از یک وسیله رو بردارید یا وسیله‌ای باشه که نیاز باشه برای استفاده ازش اکشنتون رو نیاز داشته باشید؛ باید اکشنتون رو خرج استفاده از این وسیله کنید.

battle-rules-in-dungeons-and-dragons-actions

قوانین حمله کردن

مهم نیست چه مدل حمله ای باشه چه از راه دور باشه یا حمله از راه نزدیک برای حمله کردن مراحل یکسانی رو باید طی کنید. 

مرحله اول: تاس حمله یا Attack Roll

اول از همه باید یک هدف داشته باشید. حالا این هدف می‌تونه موجود یا وسیله‌ای باشه. بعد باید دانجن مستر شرایط رو بهتون بگه؛ مثلا این که آیا هدف کاور داره یا نه، شما advantage یا disadvantage دارید یا شرایط عادیه و ... . بعد از اون باید برای حمله تاس d20 بریزید و اگه عدد لازم اومد و ضربه برخورد کرد حالا باید برای میزان صدمه ای که قراره بزنید هم تاس بریزید.

خب حالا چجوری بفهمیم تاسی که برای اتک ریختیم به هدف می‌خوره با نه؟ اول باید عدد تاس اومده رو با مودیفایر های مربوطه جمع کنیم که یعنی برای حمله های نزدیکی که با شمشیر یا مشت انجام میشه عدد Str modifier و برای حمله های از راه دور مثل حمله با تیرو کمان یا دارت باید ازعدد Dex modifier استفاده کنید و اونو با تاس جمع کنید و اگه توی سلاحی که دارید استفاده می‌کنید تبحر دارید هم باید عدد proficiency bonus در کاراکترشیت‌تون رو هم بهش اضافه کنید. حالا دانجن مستر این عدد رو باید با Armor Class هدف مقایسه می‌کنه و اگه همون عدد یا بیشتر باشه، ضربه برخورد می‌کنه. این نکته رو هم در نظر داشته باشید که در صورتی که هدف پشت کاوری قرار گرفته باشه، ضربه زدن سخت‌تر میشه و در واقع AC یا همون آرمر کلاس هدف بالاتر میره. 
حالا اگه تاس شما 20 بیاد بدون در نظر گرفتن بقیه اعداد قطعا ضربه برخورد می‌کنه و اگه 1 بیاد هم بدون در نظر گرفتن تمام اعدادی که اضافه میشن اون ضربه خطا میره.

battle-rules-in-dungeons-and-dragons-attack_roll

مرحله دوم: محاسبه آسیب یا Damage

خب حالا می‌خوایم حساب کنیم چقد آسیب به دشمن وارد کردید. در واقع هر نوع سلاح، تعداد و نوع تاس خودشو برای محاسبه آسیب داره که اون رو هم  باید با مودیفایر مربوطش جمع کنید(همون که اتک های نزدیک با Str  و اتک های دور برد با Dex جمع میشن). اگه اینقدر خوش شانس باشید که تاس‌تون 20 اومده باشه، اون وقت حمله‌تون Critical Hit محسوب میشه و می‌تونید تاس هایی که برای محاسبه آسیب می‌ریزید رو دو بار بریزید و با هم جمع کنید. در اصل حدود دو برابر آسیب به دشمن وارد می‌کنید.

خوبه که بدونید اتک ها و اسپل های مختلف نوع آسیب مختلفی دارن؛ مثلا acid damage یا fire damage. گاهی موجودات نسبت به نوع آسیب های خاص، واکنش های متفاوتی نشون میدن که یا نسبت به اون مقاوم‌اند یا Resistance دارند که در واقع نصف آسیب زده شده رو می‌خورن و یا نسبت بهش ضعف یا vulnerability دارن که یعنی دو برابر ضربه رو می‌خوردن. 

مرگ در مبارزه – Hit Point 0

مسئله دیگه‌ای که توی نبرد مهمه اینه که نمیری ولی در صورت این که جونتون به 0 رسید؛ اون وقت چی؟
در اون صورت شما هنوز کامل نمردید و فقط بی‌هوش شدید و  باید death saving throw بریزید تا ببینین که جونتون رو کامل از دست می‌دید یا نجات پیدا می‌کنید. در این مرحله هر دفعه که نوبتتون میشه یک تاس d20 می‌ریزید و اگه 10 به بالا بیاد موفق می‌شید و اگه  9 به پایین بیاد باعث شکست میشه. اگه 3 تا موفقیت داشته باشید یعنی هنوز عمرتون به دنیاست و اگه 3 تا شکست یخورید یعنی مردید. اگه مستقیم 20 بیاد 3 تا موفقیت براتون درجا حساب میشه و اگه 1 بیاد 2 تا شکست براتون حساب میشه. در این شرایط اگه ضربه بخورید یک شکست براتون حساب میشه که اگه Critical Hit هم باشه 2 تا شکست محسوب میشه. 

battle-rules-in-dungeons-and-dragons-death-save

یکی از راه های نجات کسی که تو این شرایطه Heal کردن اون کارکتر هست و اگه به هر روشی جون اون رو از 0 بالاتر ببرین به هوش میاد و اگه هیچ جوری این روش در دسترس نیست؛ می‌تونید با ثابت کردن شرایطش و یک Medicine check کمکش کنید.

این کلیاتی بود که در رابطه با مبارزه کردن در دانجنز اند دراگنز باید بدونید. حالا که راه و روشش رو یاد گرفتید، در نهایت خودتون رو محدود نکنید. خلاق باشید و روش های مبارزه مخصوص به خودتون رو پیدا کنید. راستی اگه هر قسمت از توضیحاتی که دادیم براتون ناملموس بود می‌تونید از طریق دیسکورد کست یور ویش با ما در ارتباط باشید و سوالاتون رو بپرسید.


کجای راه قرار داریم؟

دنبال کردن مسیر زیر به این که خیلی بهتر بتونی D&D رو متوجه بشی کمک می‌کنه

مطلب اول

دانجنز اند دراگونز یا D&D چیه؟

در این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم بازی دانجنز اند دراگونز(dungoens and dragons) یا اژدهایان و سیاهچال ها رو معرفی کنیم.

مطلب دوم

برای بازی دانجنز اند دراگونز به چه چیز هایی نیاز داریم؟

در این مطلب از مجله دی اند دی قراره خیلی کوتاه بگیم برای شروع بازی دی اند دی(D&D) به چه چیزایی نیاز دارید.

مطلب سوم

کتاب های مرجع برای ویرایش پنجم بازی دی اند دی – قسمت اول

در این مطلب از مجله دی اند دی قراره کتاب ها و منابع اساسی بازی دانجنز اند دراگونز رو بهتون معرفی کنیم.

مطلب چهارم

چطوری برای بازی دی اند دی کاراکتر بسازیم؟

توی این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم قدم به قدم مراحل نوشتن کاراکترشیت یا همون شخصیت نامه رو توضیح بدیم.

مطلب پنجم

انتخاب کلاس در دانجنز اند دراگنز – چه کلاسی رو برای کاراکترم انتخاب کنم؟

قراره توی این مطلب از مجله دی اند دی بهتون توضیح بدیم هر کلاس چیه و چه قابلیتی داره. اینطوری راحت تر کاراکتر می‌سازید.

مطلب ششم

قوانین جادو در D&D – چطوری در دانجنز اند درگونز طلسم اجرا کنیم؟

توی این مطلب از مجله دی اند دی به ماهیت طلسم در دنیای دی اند دی و قوانین اجرای اون ها به وسیله کاراکترشیت می‌پردازیم.

مطلب هفتم

قوانین مبارزه در D&D – برای مبارزه در دانجنز اند دراگنز چه قوانینی وجود داره؟

تو این مطلب از مجله دی اند دی قراره تمام اطلاعاتی رو که برای مبارزه کردن نیاز دارید بهتون بگیم.


مرتبط با این مطلب

دی اند دی مگ | مجله فارسی زبان دی اند دی | Cast Your Wish