اگه دانجنز اند درگنز بازی می‌کنی، این فیلم ها رو ببین - معرفی فیلم ها و سریال های D&D

توی این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم فیلم ها و سریال هایی که مرتبط با بازی دانجنز اند درگنز هست رو معرفی کنیم.

اگه دانجنز اند درگنز بازی می‌کنی، این فیلم ها رو ببین - معرفی فیلم ها و سریال های D&D

دانجنز اند درگنز یک بازی رو میزی نقش آفرینی به شدت محبوب و پرطرفداره؛ یه فیلم لایو اکشن به همین اسم دانجنز اند درگنز برگرفته ازین بازی قراره سال 2023 اکران بشه. اگه هنوز نمی‌دونید دی اند دی چیه پیشنهاد می‌کنیم مطلب «دانجنز اند درگنز چیست؟» رو در مجله دی اند دی بخونید.

اگرچه الان هم کلی فیلم و سریال برای بازیکنای دی اند دی هست که همون ساختار اولیه ی بسیاری از کمپین های فانتزی رو به اشتراک میذارن؛ بهرحال این ساختار ماجراجویی سرایی هست که یک نفر یا یک جمع از افراد برای رسیدن به اهدافشون به سفر میرن که شاید گاهی سر راه دنیا رو هم نجات بدن 😊

درحالی که بعضی فیلم و سریالا مثل Stranger Things، Community  و  The Big Bang Theory گاها به بازی اشاره می‌کنن اما این ساختار رو دنبال نمی‌کنن.

گرچه این روزا هیچ کمبودی تو وجود داستان های ماجراجویی در صحنه های کوچک و بزرگ وجود نداره. به نظر می‌رسه محبوبیت بازی D&D هر بار با انتشار یه کتاب یا منبع جدید بیشتر میشه. اگه به دنبال فیلم ها و سریال هایی هستید که به سبک این بازی هست، باید بگیم دامنه گسترده‌ای  از فیلم و سریال برای دیدن هست که هرکدوم به سبک خودشون به قلب دی اند دی زدن.

She-Ra And The Princesses Of Power – شیرا پرنسس قدرت(2018 تا 2020)

یه کارتون به سبک ماجراجویی از نتفلیکس هست. این سریال در رابطه با قهرمان داستان به اسم آدورا هست که می‌فهمه قدرت اینو داره که به یک قهرمان جادویی به اسم شیرا تبدیل بشه. آدورا از قذرتش برای مبارزه با Horde شیطانی که بزرگش کرده استفاده می‌کنه که این مبارزه شامل دوست صمیمی قبلیش کاترا هم میشه. مبارزه ی آدورا باعث ارتباطش با یه عالمه پرنسس دیگه از اون سرزمین میشه که هرکدومشون قدرت مخصوص به خودشونو دارن. این پرنسس ها با استفاده از قدرتشون به آدورا تو ماموریتش کمک می‌کنن. این سریال روابط خفن و کارکتر های متنوع داره و از موضوعات کوتاه و طولانی برای گفتن داستانش استفاده می‌کنه.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-She-Ra

Onward – رو به جلو(2020)

محصولی از دیزنی-پیکسار. یه انیمیشنی هست که وقتی سال 2020 اکران شد خیلی رفت زیر رادار. ولی با افتخار دی اند دی روی فانتزی محلی این انیمیشن با یه عالمه الف و سنتور و ... تاثیر گذاشته.
این انیمیشن با داشتن هیولاهای کلاسیک دی اند دی مثل Gelatinous Cube، اون ژله‌ای سبزه، داستان دو برادر به اسم های ایان و بارلی رو تعریف می‌کنه. این دو برادر به سفری میرن تا یه الماس جادویی رو پیدا کنن تا بتونن با پدرشون که مرده، به اندازه یک روز ارتباط برقرار کنن.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-onward

Spirited Away – شهر اشباح(2001)

درحالی که بسیاری از فیلم های استودیوی جیبلی موازی با ماهیت دی اند دی پیش میرن، این انیمه هست که حقیقتا روایت ماراجویانه کلاسیک رو بازتاب می‌کنه. قهرمان داستان دختری به اسم چیهیرو هست که به دنیای ارواح منتقل میشه و باید سخت کار کنه تا والدین اسیر شدش رو نجات بده.
چیهیرو ارواح مختلف رو ملاقات می‎کنه، بسیاری از اونا در اعماق پنهان شدن و در صورتی خودشونو نشون میدن که بهشون توجه بیشتری شه. با وجود سختی های بسیار عزم و بینش قهرمانانه چیهیرو بهش کمک می‌کنه از موانع زیاد رد بشه و نتیجش رشد خفنش هست.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-Spirited-Away

The Princess Bride – عروس پرنسس(1987)

فیلم کلاسیک عروس پرنسس یک داستان فانتزیه که رومنس، ماجراجویی و کمدی رو به طور حیرت آوری باهم ترکیب می‌کنه. این فیلم داستان یک غربی هست که سفر می‌کنه تا عشق واقعیش باترکاپ رو نجات بده و تو راه دوست و دشمن رو با خودش همراه می‌کنه.
با وجود کارکتر های داینامیک که جاشون دقیقا تو بازی دی اند دی هست، عروس پرنسس از وقتی اکران شده طی سال ها دنبال کننده های جانسپار به دست اورده و به عنوان یه کلاسیک واقعی ازین ژانر یاد میشه.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-princess-bride

The Legend Of Vox Machina - افسانه واکس ماکینا(2022 تا کنون)

این سریال مستقیما برگرفته از یک کمپین دانجنز اند درگنز هست. افسانه واکس ماکینا یه سریال کارتونی هست که از روی بازی واقعی کمپین اول گروه کریتیکال رول ساخته شده. اگه بازیکن دی اند دی باشید قطعا یکی از قسمت های کریتیکار رول رو دیدید. درواقع خود کست یور ویش به وسیله این گروه با D&D آشنا شد.
این سریال داستان قهرمانان خودش یعنی گروه واکس ماکینا رو در دنیای جادویی اکساندریا روایت می‌کنه که با تهدید های مختلف مقابله می‌کنن.
افسانه واکس ماکینا با گویندگی صداپیشگان کریتیکال رول رو کارکتر های قدیمی خودشون، روح دی اند دی رو حفظ می‌کنه.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-vox-machina

Avatar: The Last Airbender – آواتار آخرین بادافزار(2005 تا 2008)

آواتار آخرین بادافزار از Nickelodeon رسما ساختاری مثل یه کمپین عظیم دی اند دی داره.
این سریال شامل دو سورسرر به اسم های آنگ و کاتارا و یه جنگجو به اسم سوکا هست که در سفر هستند تا با مبارزه با تهدید قبیله‌ی آتش، توازن رو به قبیله هاشون برگردونن. از همین تریبون اعلام می‌کنیم سورسرر و جنگجو از جمله کلاس های بازی دی‌اند دی هستند و اگه دوست دارید با این کلاس ها آشنا بشید، مطلب «انتخاب کلاس در دانجنز اند درگنز» رو بخونید.
ناموصا آواتار آخرین بادافزار یه داستان ماجراجویانه هست که کارکتر های متنوع خودشوداره و این کاراکترا با قلبی راسخ، احتیاط و شوخ طبعی کندوکاو می‌کنن. لیست به یاد موندنی ضدقهرمان های سریال باعث میشه هر دانجن مستری حسودی کنه و البته که این سریال بهترین شرور داستان رو با سرعتی عالی به پیش میبره.
اگه نمی‌دونید دانجن مستر کیه پیشنهاد می‌کنیم مطلب «دانجنز اند درگنز چیه؟» رو بخونید.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-avatar

Conan The Barbarian – کنان بربر(1982)

ازونجایی از کلمه بربر در عنوان فیلم استفاده شده، اسم فیلم به تنهایی برای تجسم تصاویر قهرمانی برای طرفداران دی اند دی کافیه. اگه بازیکن هستید احتمالا بدونید بربر یکی از کلاس های بازی دی اند دی هست.
این فیلم حماسی پر از استعاره های آشنا برای کسایی هست که با ژانر فانتزی آشنا هستند.
بر اساس کارکتر Robert E. Howard با همین اسم، کونان، قهرمان داستان خودشو برای انتقام گرفتن از کسانی که مسئول مرگ والدینشن می‌دونه؛ آماده می‌کنه. تو راه شخصت های به یاد موندنی زیادی رو میبینه و ماجراجویی های کوچک‌تری رو انجام میده، قدرتش رو ارتقا میده و رشد می‌کنه.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-conan-barbarianr

Merlin – مرلین(2008 تا 2012)

افسانه های شاه آرتور و بقیه داستان های مجلس انگلیسی اکثرا از دنیا های فانتزی الهام گرفتن. مرلین از بی بی سی یک یادآوری از داستان آرتور هست و گاهی مثل یه ماجراجویی دی اند دی به نظر میاد چون توی این سریال مرلین و آرتور رو در حال قدرتیابی حین تکمیل ماجراجویی ها می‌بینیم.

گره های داستانی این سریال انگار دقیقا از کتاب Dungeon Master's Guide در اومدن. با وجود یه ماموریت فراگیر برای باز گرداندن جادو به کملات، مرلین از شخصیت های اسطوره‌ای استفاده می‌کنه تا دنیایی رو بسازه که هم کلاسیک باشه و هم جدید.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-merlin

The Lord of The Rings – ارباب حلقه ها(2001)

از همه فیلما و کتابای ارباب حلقه ها، یاران حلقه ازون جایی که حس جادویی یک ماجراجویی رو به نمایش می‌گذاره، نزدیک ترین داستان به عنوان یک کمپین دی اند دی به چشم میاد. که اکثرا شامل سفر در سرزمین های مختلف و خطرناکه.
این فیلم یه گروه متقاعدکننده از قهرمان های داستانی داره؛ یاران به فردو بگینز به فراخوان ماجراجویی و آغاز سفرش به Middle-earth جواب مثبت میدن و اینطوری سفر به یکی از خفن‌ترین دنیاهای فانتزی ساخته شده برای رساندن یک حلقه به کوه دوم شروع میشه.
اگه دی اند دی بازی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سه گانه ارباب رو ببینید. برخی از کلاس ها و نژاد های بازی در این 3 گانه به نمایش گذاشته شده.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-lord-of-the-ring

The Hobbit Trilogy – سه گانه هابیت(2012 تا 2014)

با این که یاران حلقه یک داستان دی اند دی فوق العاده از کارهای تولکین هست، جای‌گیری سه گانه هابیت با توجه به ساختار سریالیش به شدت قابل بحثه. داستان مال قبل از ارباب حلقه ها و درباره بیلبو بگینز هست؛ یه هابیت که داره زندگی آرومش رو سپری می‌کنه. بیلبو در یک ماجراجویی بزرگ قرار می‌گیره و همه آسایشش خراب میشه. شاید اون با ماجراجویان بسیار خبره‌تر در حال سفر باشه ولی بیلبو جای خودشو به عنوان یه بازیکن اصلی تو ماموریتشون پیدا می‌کنه.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-the-hobbit

Disenchantment – طلسم‌شدگان(2018 تا کنون)

شاید طلسم‌شدگان به اندازه کارتون های دیگه‌ی Matt Groening شناخته شده نباشه ولی به این معنی نیست که استحقاقشو نداره!
طلسم‌شدگان یه کارتون سریالی درباره یه اشتباه کوچولو هست که تو یه دنیای نه خیلی قرون وسطی دریم لند اتفاق میوفته. سه شخصیت اصلی سریال، بین، الفو و لوسی با نوشیدن و و قمار کردن و انجام همه جور جرم های کوچیک سرزمین رو می‌گردن. به زبون خودمونی، طلسم شدگان یک گروه دی اند دی رو نشون میده که دوست دارن تا میتونن قانون شکنی کنن و با آشوب و خنده ازش بگذرن.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-disenchantment

Guardians of The Galaxy – نگهبانان کهکشان(2014)

جدای ساختار علمی تخیلیش- نگهبانان کهکشان و اون یکی فیلمش، طبع سفر های ماجراجویانه دی اند دی رو داره. بک گراند های مختلف افراد تیم هم جنبه فان گروه بازی رو داره. برخورد تراز ها و خواسته های افراد تیم، قلب پیچیدگی داستان اند؛ ولی با این حال با پیشرفت داستان فیلم افراد به تدریج به درک از هم می‌رسن، تم خانواده شدن گروه که معمولا تو یه بازی دی اند دی اتفاق میوفته هم توی این فیلم هست.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-gurdians-galexy

The Dragon Prince – شاهزاده اژدها(2018 تا کنون)

شاهزاده اژدها مشکلات سه بچه در جریان یک سفر رو به نمایش می‌گذاره که میتونن سرنوشت دو مملکت همیشه در جنگ رو تغییر بدن. این سریال که ساخته نتفلیکس هست، با یه سیستم جادویی که خوب بش فکر شده و دانش غنی در ساختارش همراه با کارکتر های اصلی دوست داشتنی از 2018 داره اکران میشه. شاهزاده اژدها داستان های پر ریسکش رو با لحظه های شوخ طبعی به سبکی که جو یه بازی دی اند دی داره، نشون میده.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-dragon-prince

Star Wars: Episode IV - A New Hope – جنگ ستارگان: قسمت 4 – امیدی تازه(1977)

فیلمی که حق امتیازش رو رد کرد؛ جنگ ستارگان-اپیزود 4 – امید جدید یه اپرای فضایی هست که از گره های ماجرا سرایی با کمک وسعت قلمرو و کارکترهای متمایز به نفع خودش استفاده کرده.
بیشتر اوایل فیلم جنگ ستارگان درباره‌ی لوک اسکای واکر که خودشو بعد به دست اوردن R2-D2 و C-3PO و شماتیک های پنهان شده روی درایو R2-D2 پیدا می‌کنه؛ هست. لحظه آغازین یک سفر که لوک رو به همه جای فضا می‌بره. فیلم نشون میده که ماجراجویی میتونه در غیر منتظره ترین مکان ها پیدا بشه.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-star-wars

Adventure Time – وقت ماجراجویی(2010 تا 2018)

هر اپیزود این سری مثل یه بازی دی اند دی، معمولا با یه گروه 2 نفره هست. طبق کلاس های دی اند دی، فین یه مولتی کلسر بدنامه و جیک معمولا یه شیپ شیفتر دروید هست. این دو تا از مهارت هاشون حین پرسه زدن تو سرزمین Ooo استفاده می‌کنن و اغلب با کارکتر های بامزه داستان که به صورت عجیبی خطرناکن مواجه میشن و چالش جدید دارن.

dungeons-and-dragons-in-movies-series-adventure-time

توی این مطلب از مجله دی اند دی به معرفی 15 فیلم که می‌تونه برای بازیکنان دانجنز اند درگنز جذاب باشه پرداختیم. اگه دوست دارید راجع به این فیلم ها باهم بحث کنیم، بیاید دیسکورد کست یور ویش. تازه فیلم دانجنز اند درگنز هم 2023 قراره اکران شه و حتما راجع به اون هم صحبت می‌کنیم :)


مرتبط با این مطلب

دی اند دی مگ | مجله فارسی زبان دی اند دی | Cast Your Wish