همه چیز درباره دانجنز اند درگنز – پاسخ به سوالات کلی درباره بازی D&D

توی این مطلب از مجله دی اند دی، به پرتکرار ترین سوالایی که ازمون پرسیده شده جواب دادیم.

همه چیز درباره دانجنز اند درگنز – پاسخ به سوالات کلی درباره بازی D&D

اگه دیدن رو به خوندن ترجیح میدید؛ فیلترشکنتون رو روشن کنید تا با کلیک روی لینک زیر، خیلی راحت ویدیوی پرشس و پاسخ بازی در دی اند دی رو ببینید.


در مطلب «دانجنز اند درگنز چیست؟» به شرح کاملی از بازی دی اند دی پرداختیم. حتی یه ویدیوی یوتیوب هم درست کردیم که خیلی کامل به توضیح این که دی اند دی چیه و از کجا باید شروع کنیم؛ پرداختیم. در این مطلب از مجله دی اند دی قصد داریم به سوالات شما درباره چیستی و چگونگی این بازی جواب بدیم. پس این مطلب بیشتر پرسش و پاسخ هست؛ ما سعی کردیم پر تکرار ترین سوالا رو انتخاب کنیم و توی این مطلب بهشون پاسخ بدیم ولی اگه سوالی دیگه ای داشتید که توی این مطلب بهش نپرداخته بودیم، بیاید دیسکورد کست یور ویش مطرح کنید.

خب بریم سراغ سوالا 😊

 

آقا من اصلا نفهمیدم دانجنز اند درگنز چیه؟ خلاصه توضیح بده.

یه بازی نقش آفرینی رومیزی هست. یکی گیم مستر میشه و دنیای بازی رو طراحی میکنه. بقیه بازیکن میشن و کاراکترای خودشونو طراحی می‌کنن. گیم مستر که بهش دانجن مستر یا DM هم می‌گیم کل دنیای بازی، اعم از اتفاقا، داستان ها، شخصیت های غیر بازیکن و مبارزات رو مدیریت می‌کنه. بقیه بازیکنا هم تو نقششون فرو میرن و با توجه به کاراکتری که ساختن توی اون دنیا بازی می‌کنن. باز اگه مفصل‌تر دوست دارید بدونید این بازی چیه، فیلترشکن‌تون رو روشن کنید و ویدیوی «دانجنز اند درگنز چیست؟» رو ببینید 😊

 

دانجنز اند درگنز مثل مافیا هست؟

اممم... اوکیه اگه این سوال رو در این سطح بپرسید ولی حواستون باشه از یه بازیکن دی اند دی این سوالو نپرسید :)) خلاصش اینه که تنها شباهتی که دی اند دی با مافیا داره اینه که جفت این بازی ها نقش آفرینی دارند. دانجنز اند دراگنز خیلی جزئیات بیشتر و کامل‌تری داره و به معنای واقعی کلمه یه دنیای دیگست. شما برای این که وارد دنیای دی اند دی بشی باید یه کاراکتر بسازی که ساختش حداقل یک هفته طول می‌کشه(در این سطح البته). حتی دیده شده برخی از بازیکنا برای ساخت کاراکترشون بیشتر از سه هفته هم وقت بذارن. خلاصه این که این بازی جزئیات زیاد داره که با کمی حوصله میشه یادش گرفت و وقتی دچارش بشید، سخته از منجلابش بیرون بیاید 😊

 

کجا بازی دی اند دی رو می‌فروشن؟

ازونجایی که این بازی نه برد گیم هست نه کامپیوتری پس جوابش میشه هیچ جا :)
گرچه یه سری وسیله داره که برای بازی استفاده میشه؛ مثل ست تاس های دی‌انددی، آدمک ها یا مینی ها، نقشه مبارزه. یه سری اکسسوری هم هست که فکر کنم خوشتون بیاد ولی نیازی ندارید بهش. همه این چیزایی هم که گفتیم می‌تونید با یه سرچ ساده پیدا کنید و سفارش بدید. البته مطمئن نیستم نقشه مبارزه رو جایی داشته باشه. چون نیازی هم نیست و خودتون به سادگی می‌تونید با استفاده از چند تا کاغذ خودکار و تلق، نقشه رو بسازید. اگه دوست داشتید بیاید دیسکورد کست و بهمون بگید تا آموزش ساختش رو باهاتون به اشتراک بگذاریم :)

 

حداقل چند نفر باید باشن که بتونیم دی اند دی بازی کنیم؟

شما برای بازی به حداقل 3 نفر نیاز دارید. یکی باید گیم مستر یا دی ام بشه و اون دو تای دیگه هم بازیکن. ولی بهترین ترکیب که بهتون خوش می‌گذره اینه که 5 نفر بازیکن باشید. یادتون باشه اونی که DM میشه باید تجربه بازی داشته باشه و اگر تازه واردید پیشنهاد می‌کنیم نقش دانجن مستر رو به عهده نگیرید. اول چند جا به عنوان بازیکن برید، بعدش منابع DM شدن رو بخونید تا آماده بشید که این نقش رو بازی کنید.

 

چطوری دانجن مستر بشیم؟

اول از همه باید بگیم. کار جسورانه ای هست و اگه دوست دارید این کار رو انجام بدید باید پشتکار داشته باشید. نظر ما اینه که شما باید چند باری رو به عنوان بازیکن بازی کنید تا قوانین بازی دستتون بیاد و خب در ابتدا لازمه که کتاب PHB رو خوب بخونید. بعدش میتونید منابعی مثل دانجن مستر گاید و مانستر منوآل رو بخونید. بعد از اون نیاز به داستان دارید. یه سری نقشه هم برای بتل ها می‌خواید که توی سایت donjon.bin.sh پیدا میشه. کارتون سخته توی این مرحله چون همه این منابعی که گفتیم نسخه فارسی ندارن ولی با پشتکار از پسش برمیاید. اگه هم دوست داشتید می‌تونیم یه دوره آموزشی براتون بذاریم و خیلی فشرده نکاتش رو بهتون بگیم. توی دیسکورد حتما بگید به ما که دوست دارید ازین کارا بکنیم یا نه.

 

اگه بخوایم دانجنز اند درگنز بازی کنیم از کجا شروع کنیم؟

قدم صفر اینه که شما یه گروه بازی حداقل 3 نفر داشته باشید. یکی ازونا هم باید یه دانجن مستری باشه که تجربه بازی رو داشته از قبل. قدم اول اینه که شما باید یه کاراکتر طراحی کنید. برای طراحی کاراکترتون باید یه برگه ای به اسم کاراکترشیت رو پر کنید که توی ویدیوی دوممون، «چطوری تو دی اند دی کاراکتر بسازیم؟»، به طور خلاصه آموزش دادیم که چطور کاراکترشیت پر کنید. البته که قراره خیلی بیشتر و جامع‌تر بهش بپردازیم ولی این ویدیو کارتون رو راه می‌ندازه. در آخر باید قوانین کلی مبارزه و اسپل کستینگ رو یاد بگیرید که به این دو مورد هم توی ویدیوهای «قوانین اسپل کستینگ» و «قوانین مبارزه» پرداختیم. الان شما آماده اید که وارد بازی بشید و البته اگه هر سوالی هم داشتید درباره نحوه بازی خوشحال می‌شیم بیاید دیسکورد کست یور ویش و مطرح کنید.

 

کجا می‌تونیم دانجنز اند درگنز بازی کنیم؟

خب باید بگیم اصل بازی به اینه که یه دی‌ام خوب داشته باشید. دانجن مستری که دنیا و داستان خوبی رو طراحی کرده و البته خوب هم اجرا می‌کنه. ما یه پست منتشر کردیم توی مجله دی اند دی با عنوان «کجا می‌تونیم دی اند دی بازی کنیم؟» و توی اون سعی کردیم دانجن مستر هایی که میشناختیمشون رو معرفی کنیم. البته که این پست کامل نیست و نیاز داره که کار بشه. شما اگه خودتون دانجن مستر هستید و یا دانجن مستری رو می‌شناسید که کمپین ران می‌کنه می‌تونید توی دیسکورد به ما پیام بدید تا اطلاعاتتون رو به این لیست اضافه کنیم.

 

آیا میشه دانجنز اند درگنز رو آنلاین هم بازی کرد؟

به نظر ما خوبی این بازی اینه که بشینیم دور هم و لذت ببریم ازش. ولی اگه امکان این وجود نداره که دور هم جمع شید؛ پیشنهاد می‌کنیم از پلتفرم هایی که امکان برقراری تماس تصویری دارند استفاده کنید. مثل گوگل میت یا دیسکورد. برای تاس ریختن هم می‌تونید از تاس آنلاین و برای مبارزه ها هم می‌تونید از نقشه های آنلاین سایت roll20 استفاده کنید. البته تو خود رول20 هم امکان برقراری تماس تصویری هست و  در کل یه پلتفرم کامله برای آنلاین بازی کردن دی اند دی.

توی این مطلب به یه سری از سوالا که این مدت خیلی ازمون پرسیده شده پاسخ دادیم. اگه سوال دیگه‌ای داشتید که توی این مطلب نبود زیر این پست کامنت کنید یا بیاید دیسکورد کست یور ویش تا اونجا باهم صحبت کنیم.


مرتبط با این مطلب

دی اند دی مگ | مجله فارسی زبان دی اند دی | Cast Your Wish